Iemand moet een keer het lef hebben te zeggen hoe het verder moetIk weet het, met het roepen om Bernie lijk ik wel zo’n oude, uitgerangeerde, naar wodka walmende communist die terugverlangt naar Breznjev en Stalin, maar kom op mensen, er moet iets gebeuren! Natuurlijk moeten we niet terug naar Bernie, maar iemand moet wel een keer het lef hebben te zeggen hoe het verder moet. Kijk naar McLaren: daar is Porsche-man Andreas Seidl aan de pitmuur verschenen. Eindelijk iemand die niet roept “Let’s make McLaren great again!” En blijft lallen over Le Mans- en Indycar-programma’s. Seidl is van aanpakken. Hij begrijpt dat het Formule 1-team vooruit moet en heeft als eerste die jengelende gifslang Fernando Alonso buiten de deur gezet. Weg ermee. De McLarens liepen meteen stukken harder. Ze kwalificeerden zich als best of the rest, slechts een fractie achter Max. Tja… in de race werden ze alsnog op een ronde gereden. McLaren. Op een ronde gereden. Er moet nog veel, heel veel, gebeuren.
Uitloopstrook Koen Vergeer: Formule 1 hoort niet binnen de lijntjes
Motorsport Images
Koen Vergeer
24 juni 2019
Weten jullie nog hoe we hebben zitten grinniken om Bernie’s opmerkingen over Hitler en Poetin? Foute kerels, vond Bernie, maar ze regelden de dingen wel. Kan niet hè? Nee, kan echt niet. Die Bernie. Maar hij regelde de dingen wel.
Als Bernie Ecclestone nog aan de macht was, jongens… dan had Bernhard niet zo lang hoeven bedelen, dan lag die kombocht in Zandvoort er al en dan zou Williams niet zo zieltogend als mobiele chicane in het rond rijden.
Bernie was ooit een tweedehands autohandelaar, een echte dealer. Als de dingen niet zo soepel liepen had hij onder de tafel altijd een extra cash-flow, om dingen alsnog voor elkaar te krijgen. Sean, Chase en Ross hebben dat blijkbaar niet, die willen alles volgens de regels doen. Maar zo werkt de Formule 1 niet.
Als Bernie er nog was geweest dan had hij hoogstpersoonlijk die MGH-U uit de huidige motoren gesloopt. Nou ja, niet overdrijven, dan had hij zijn gabber, FIA president Max Mosley, ingeschakeld om dat doen. Want die MGU-H (de heat-energy-recovery) is te duur, te ingewikkeld en hij verpest het grootste deel van het geluid. Zonder MGU-H hadden Honda en Renault het gat misschien kunnen dichten en had Porsche waarschijnlijk in de Formule 1 gereden.
In elk geval gebeurde er weer iets. Maar Liberty krijgt het niet voor elkaar, want Liberty heeft geen gabbers. Ook niet bij de FIA. Hebben we Jean Todt ooit een verstandig woord over de Formule 1 horen zeggen? Todt zit alleen maar als een brave hamster bij de topteams op schoot.
Als Bernie het nog voor het zeggen had werd er in elk geval weer geracet, zonder krankzinnige straffen. Want het enige stukje echt racen van afgelopen zondag, tussen Ricciardo, Norris, Kimi en de Hulk, werd zoals verwacht na afloop verpest met time-penalties. Heel consequent. Maar wel consequent fout. Wat Ricciardo deed op Paul Ricard, wat Vettel deed in Canada, wat Max deed in de USA 2017, we smullen ervan, zo hóórt racen. Maar de FIA deelt er tijdstraffen voor uit. Ik zeg het nog een keer: de Formule 1 is geen sport om binnen de lijntjes te blijven.
Gerelateerd nieuws