Daan de Geus
15 november 2013
Het team van Marussia heeft een valse start gemaakt in Austin, waar het vooral in de tweede vrije training helemaal niets wist klaar te spelen.
In de eerste training wist Max Chilton zich nog namens Marussia in het duel met de Caterham-coureurs te mengen, maar in de tweede sessie was Chilton bijna negen tellen trager dan dagsnelste Sebastian Vettel en meer dan vijf seconden langzamer dan de achterste Caterham van Giedo van der Garde en teamgenoot Jules Bianchi was bijna nog een seconde trager dan dat.
Dat het – vooral in VT2 – niet liep bij Marussia, is dan ook een understatement. “Het was een zware dag waarop we flink wat problemen te verduren krijgen”, beaamt teambaas John Booth.
Chilton
De enige die echt iets positiefs te vertellen heeft, is Chilton. Hij noemt het een ‘over het algemeen aardige dag’. “Als ik het remprobleem waardoor ik spinde en voortijdig klaar was in VT2 buiten beschouwing laat, was het best prima. We lijken zelfs wat vooruitgang te boeken”, stelt de Brit die door het remprobleem op een 1:46.226 bleef staan, nadat hij in VT1 een 1:41.605 had geklokt. Bianchi
In de andere Marussia kwam Bianchi nog niet eens tot een tijd in de 1:46: hij reed een 1:47.009, een tijd die bijna tien tellen trager was dan die van nummer één Vettel. “Ik had enorm veel problemen met de balans van de auto”, klaagt de coureur wiens dag bemoeilijkt werd door het uitzitten van de openingssessie: “Dat maakt het altijd moeilijk in je ritme te komen en een goede set-up te vinden.” Voor morgen moet Bianchi hopen dat zijn team het lek boven weet te krijgen. “We hebben nu nog geen pasklare oplossing, dus we moeten alles nog goed doorlopen voor de kwalificatie. Ik hoop echt dat we iets kunnen vinden zodat het dan beter gaat.” González
Marussia’s testrijder Rodolfo González nam tijdens de eerste training de honneurs waar in de auto van Bianchi. Een motorprobleem bracht zijn sessie tot een voortijdig einde, maar gezien dit pas laat in de training de kop op stak, had hij het grootste deel van zijn programma al afgewerkt. “Het is jammer van het motorprobleem, maar ik heb het team alsnog kunnen helpen met testwerk voor de race.”
De enige die echt iets positiefs te vertellen heeft, is Chilton. Hij noemt het een ‘over het algemeen aardige dag’. “Als ik het remprobleem waardoor ik spinde en voortijdig klaar was in VT2 buiten beschouwing laat, was het best prima. We lijken zelfs wat vooruitgang te boeken”, stelt de Brit die door het remprobleem op een 1:46.226 bleef staan, nadat hij in VT1 een 1:41.605 had geklokt. Bianchi
In de andere Marussia kwam Bianchi nog niet eens tot een tijd in de 1:46: hij reed een 1:47.009, een tijd die bijna tien tellen trager was dan die van nummer één Vettel. “Ik had enorm veel problemen met de balans van de auto”, klaagt de coureur wiens dag bemoeilijkt werd door het uitzitten van de openingssessie: “Dat maakt het altijd moeilijk in je ritme te komen en een goede set-up te vinden.” Voor morgen moet Bianchi hopen dat zijn team het lek boven weet te krijgen. “We hebben nu nog geen pasklare oplossing, dus we moeten alles nog goed doorlopen voor de kwalificatie. Ik hoop echt dat we iets kunnen vinden zodat het dan beter gaat.” González
Marussia’s testrijder Rodolfo González nam tijdens de eerste training de honneurs waar in de auto van Bianchi. Een motorprobleem bracht zijn sessie tot een voortijdig einde, maar gezien dit pas laat in de training de kop op stak, had hij het grootste deel van zijn programma al afgewerkt. “Het is jammer van het motorprobleem, maar ik heb het team alsnog kunnen helpen met testwerk voor de race.”
Gerelateerd nieuws
FIA geeft fout met kraan op de baan in GP Japan toe: ‘Hadden moeten wachten’
21 oktober 2022 18:23 - GPVerenigdeStaten2022
Frijns herinnert harde clash met Bianchi: ‘Jules liet de deur open, ik remde heel laat’
01 april 2020 09:26 - Nieuws