Van der Garde noteerde de achttiende tijd, op drie tienden van teamgenoot Adrian Sutil. “Het ging niet slecht”, vertelt de Nederlander. “Ik had al een tijdje niet meer gereden. Sinds de laatste race van vorig seizoen in Brazilië heb ik niet meer in een Formule 1-auto gezeten. Ik moest dus even wennen, zeker omdat de auto compleet anders is dan vorig jaar. De rijstijl, de zitpositie, het stuurwiel, alles is anders.”
Gaandeweg kwam Van der Garde steeds meer in zijn ritme. “Het ging elke ronde beter”, zegt hij. “Ik ben tevreden over hoe het gegaan is, zeker als je in beschouwing neemt dat ik voor het eerst in deze auto reed met de nieuwe krachtbron. Het was een goede voorbereiding op volgende week. Op woensdag heb ik een volledige testdag en kan ik meer werk doen.”
In de tweede vrije training nam Gutiérrez zijn auto weer over. Met 35 ronden kende hij ondanks het missen van de openingssessie nog een productieve dag. “Ik ben tevreden over de balans van de auto en dat is een goed teken”, aldus de Mexicaan. “Op de rechte stukken komen we met veel brandstof aan boord snelheid tekort, maar in de bochten verliezen we niet veel. De baancondities zijn anders dan in Melbourne en Sepang, dus we moeten goed kijken hoe we de banden het best op temperatuur kunnen krijgen.”
Sutil reed beide trainingen, maar kwam door technische problemen in de tweede training niet aan het rondentotaal van Gutierrez. “De motor schakelde zichzelf uit”, verklaart Sutil. “Daardoor heb ik geen lange runs kunnen rijden. We probeerden nog naar buiten te gaan, maar hadden niet genoeg tijd meer.”
Voordat de auto stilviel had Sutil wel verschillende afstellingen kunnen uitproberen. “Dat ging best goed”, zegt hij. “Door de lagere temperaturen raken de banden niet oververhit. Maar de achterbanden vormen nog wel een uitdaging.”