Van der Garde is enige tevreden Sauber-coureur
Daan de Geus
18 april 2014
Giedo van der Garde is tevreden over zijn deelname aan de eerste vrije training in China, waarin hij goed werk heeft kunnen doen voor Sauber en sneller was dan vaste kracht Esteban Gutiérrez.
“Het was een goede sessie voor me”, resumeert Van der Garde, die twee weken geleden in Bahrein ook al voor Sauber een training mocht afwerken en toen nog erg moest wennen, maar na dat weekend een hele dag mocht testen en denkt dat dat ‘veel verschil heeft gemaakt’: “Ik heb vandaag goed werk kunnen doen voor het team”, vertelt de Nederlander dan ook.
“Hoewel het op de koude baan niet makkelijk was de banden op temperatuur te krijgen, was het fijn dat ik toch aan de set-up heb kunnen werken en verschillende dingen heb kunnen uitproberen. Al met al ben ik ook erg blij met hoe het is gegaan en het was prettig om weer te rijden”, besluit Van der Garde, die op de veertiende plek anderhalve seconde sneller was dan Gutiérrez, die het met P18 moest doen.
Gutiérrez & Sutil
Voor diezelfde Gutiérrez stond de eerste sessie echter bol van de problemen. “Eerst deed de koppeling niet en op het eind had ik een probleem met het ERS, dus ik kon alleen tussendoor even de baan op”, zo verklaart hij waarom hij tot maar zeven rondjes kwam. “In VT2 heb ik gelukkig zoals gepland lange runs kunnen doen, maar het mag duidelijk zijn dat we nog niet zo competitief zijn als we graag zouden zien”, erkent de coureur die zestiende was in de tweede training. Adrian Sutil kreeg zijn auto na de eerste training weer terug van reserve Van der Garde, maar beleefde er in de tweede sessie weinig plezier aan. “De auto is nog steeds erg moeilijk te besturen en we hebben nog bergen werk te verzetten. Het is positief dat we – mede omdat we meer topsnelheid hebben gevonden – dichter bij onze rivalen zitten, maar we zijn er nog lang niet”, verzucht hij.
Voor diezelfde Gutiérrez stond de eerste sessie echter bol van de problemen. “Eerst deed de koppeling niet en op het eind had ik een probleem met het ERS, dus ik kon alleen tussendoor even de baan op”, zo verklaart hij waarom hij tot maar zeven rondjes kwam. “In VT2 heb ik gelukkig zoals gepland lange runs kunnen doen, maar het mag duidelijk zijn dat we nog niet zo competitief zijn als we graag zouden zien”, erkent de coureur die zestiende was in de tweede training. Adrian Sutil kreeg zijn auto na de eerste training weer terug van reserve Van der Garde, maar beleefde er in de tweede sessie weinig plezier aan. “De auto is nog steeds erg moeilijk te besturen en we hebben nog bergen werk te verzetten. Het is positief dat we – mede omdat we meer topsnelheid hebben gevonden – dichter bij onze rivalen zitten, maar we zijn er nog lang niet”, verzucht hij.