In deze nieuwe webserie haalt Formule 1 herinneringen op aan Grand Prix-circuits die ooit roemrijk en berucht waren, maar tegenwoordig nog slechts in de geschiedenisboeken figureren. Deel 1: Reims-Gueux in Frankrijk.

Circuit de Reims-Gueux

Waar: Even ten westen van Reims, de officieuze ‘hoofdstad van de champagne’. Voormalig champagneleverancier van de Formule 1 Mumm komt er vandaan.

Wanneer: Reims-Gueux was in totaal elf keer het toneel van een race in het WK Formule 1. Het maakte deel uit van het allereerste kampioenschap in 1950. Een jaar later stond het ook op de kalender. Tussen 1953 en 1966 deed de F1 Reims nog negen keer aan.

Bijzonder: Het circuit bestond uit openbare wegen en had een uiterst simpele lay-out. Een driehoek, die de dorpen Gueux, Muizon en Thillois met elkaar verbond. Twee rechte stukken, van drie en twee kilometer, maakten Reims-Gueux één van de snelste banen van zijn tijd. De races liepen steevast uit op slipstreamgevechten. Jack Brabham won in 1966 de laatste F1-wedstrijd in Reims met een gemiddelde snelheid van 220 km/h. Dat is nauwelijks 20 km/h langzamer dan Lewis Hamiltons winnende race twee weken geleden op Monza.

Memorabel: De Grand Prix van Frankrijk in 1953 op Reims mondde uit in een titanenduel tussen Juan Manuel Fangio en Mike Hawthorn. Ronde na ronde knokten ze in de slopende race van ruim 500 kilometer om de zege. Hawthorn klopte Fangio uiteindelijk met een seconde voorsprong.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Einde: De Formule 1 verdween na 1966 uit Reims. Naar verluidt was de Grand Prix te duur geworden voor de organisatoren. In de paar jaar daarna was Reims-Gueux nog gastheer van races voor sportscars en motoren, maar in 1972 ging het circuit failliet.

Tegenwoordig: Reims-Gueux is vandaag de dag een kleine toeristische attractie. Het pitgebouw en de hoofdtribune zijn een paar jaar geleden volledig gerenoveerd en ontdaan van alle onkruid dat zich er in de loop der jaren op had verzameld. Het rechte stuk van start/finish is de provinciale weg D27. Je kunt er dus gewoon met je eigen auto overheen rijden. Dat geldt voor vrijwel de gehele ronde. Alleen een klein stukje asfalt voor de Muizon-hairpin is inmiddels afgebroken.

Winnaars in Reims:

1950 – Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo)
1951 – Luigi Fagiolo/Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo)
1953 – Mike Hawthorn (Ferrari)
1954 – Juan Manuel Fangio (Mercedes)
1956 – Peter Collins (Lancia)
1958 – Mike Hawthorn (Ferrari)
1959 – Tony Brooks (Ferrari)
1960 – Jack Brabham (Cooper)
1961 – Giancarlo Baghetti (Ferrari)
1963 – Jim Clark (Lotus)
1966 – Jack Brabham (Brabham)

In de nieuwe Formule 1 bezoekt redacteur Sandor van Es een ander vergeten circuit: Nivelles-Baulers in België. De baan is tegenwoordig deels een industrieterrein. Bestel nummer 13 hier!