
Wat hij nog maar aanhaalt, is dat Mercedes in Oostenrijk worstelde met koelingsproblemen door de hoge temperaturen. Red Bull had daar geen moeite mee, hoefde de motor niet in een spreekwoordelijke spaarstand te zetten. Sterker nog, Verstappen kreeg tijdens de race toestemming een sterke engine mode te gebruiken, al was dat niet uniek, zegt hij: “Het was gewoon een gewone mode, die we vaker gebruiken.” “In de kwalificatie stond de motor wel in de tot nog toe meest agressieve stand die we hebben gebruikt”, vertelt Verstappen, volgens wie Red Bull en Honda erover gesproken hebben op de juiste momenten meer risico te nemen wat betreft de engine modes die gebruikt worden. “We kijken wat mogelijk is, dat zie je in de data.” Op ploffende motoren zitten Red Bull en Honda natuurlijk niet te wachten (“en je kan ‘m ook beschadigen zonder dat ie ploft”, haalt Verstappen aan) maar het idee is dus wel om ‘een wat agressievere richting op te gaan’. Grossieren in gridstraffen is geenszins het doel, maar ze zijn wel ingecalculeerd. “Je moet ze op de juiste momenten pakken, in weekends waarvan je weet dat ze toch niet het beste voor je zijn.” Sterke Zilverpijlen op Silverstone
Silverstone is daarbij een weekend dat Red Bull niet per se op het lijf geschreven is, stelt Verstappen vooraf. “Over het algemeen is dit circuit wat minder voor ons. Ik denk dat dit echt een Mercedes-baan is, qua hoe ze hun aerodynamica hebben afgesteld. Maar we gaan het zien. Ik denk wel dat we een stap vooruit hebben gezet met de auto. Dat hebben we in Oostenrijk gezien. Hopelijk zien we dat hier weer.” Maar een voorspelling, daar waagt hij zich niet aan. “Het is donderdag altijd hetzelfde. Je weet niet wat gaat gebeuren – al zou het geweldig zijn als je dat wel wist. Maar ook Ferrari en Mercedes weten niet waar ze hier staan. Dat weet je pas als je de baan op gaat.” Video: Tom Coronel over GP Engeland: ‘Honda gaat door tot ze wereldkampioen zijn’