“Hoe meer data we hebben, hoe meer gedetailleerd onze analyses zijn en hoe beter we beslissingen kunnen nemen tijdens de race, of later voor de ontwikkeling van onze auto”, vertelt Horner. Achter het stuur merkt Verstappen de voordelen van de focus op data ook: “Je bent als coureur ontzettend afhankelijk van data, want het helpt je de auto sneller te maken, maar het kan het je ook vertellen als er een probleem aankomt.”
Volgens Verstappen is Red Bull er met hulp van AT&T toe in staat constant te zoeken naar meer performance, zoals in 2016 in Spanje, tijdens zijn debuutrace voor het team. “Toen we daar de garage uit reden, keken we aanvankelijk tegen een kleine achterstand aan, maar toen we de data van de banden bestudeerden, zagen we dat de performance daarvan beter was dan deze tijdens de vrijdagtrainingen leek. Daardoor besloten we een lange eerste stint te doen. Dat voordeel hielp ons aan de zege, en mij aan mijn eerste overwinning!”
Live dataTeambaas Horner geeft aan dat het snel versturen en analyseren van data zeker in de huidige, hybride Formule 1 een vereiste is om competitief te zijn, aangezien de bolides zo complex zijn. “Dat we vanaf het circuit data naar de fabriek kunnen zenden en deze zodoende kunnen analyseren en een strategie uitdokteren terwijl de race in volle gang is, heeft absoluut invloed op onze performance en resultaten.”
Horner vindt het geweldig dat het mogelijk is zo als team samen te werken, ondanks dat verschillende delen van het team soms wel duizenden kilometers van elkaar vandaan zitten. “Zelfs als we in Australië racen, duurt het maar 300 milliseconden om de data naar Milton Keynes te sturen!”
Als coureur vindt Verstappen het super dat de samenwerking met AT&T Red Bull tijdens een race in staat stelt snel op situaties in te spelen. “Uiteindelijk gaat het in deze sport immers om snelheid. Op en naast de baan.” Data zal verder, net als in het echte leven, ook in de wereld van de Formule 1 steeds belangrijker worden, denkt Verstappen. “Het kan echt het verschil maken tussen winnen en verliezen.”
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van AT&T.