Verstappen optimistisch over kansen
Van een klein beetje held tot een klein beetje schlemiel. Max Verstappen maakt het mee op vrijdag in Mexico City. Eerste in de ochtend en na vijf minuten klaar in de middag.
Het begint allemaal uitstekend op vrijdagochtend voor Max Verstappen. Hij rijdt de snelste tijd. In zijn snelste ronde gaat de Nederlander weliswaar even van de baan, maar die rondetijd wordt niet geschrapt. Maakt trouwens weinig uit, want zijn tweede snelste rondje was ook goed genoeg geweest voor de eerste plaats. Veel waarde hecht Verstappen er niet aan dat zijn naam bovenaan de tijdenlijst staat. “Ik heb het gewoon rustig opgebouwd. De auto voelde goed aan en alles klopte. Het circuit is superglad en dat helpt ons. Als het allemaal wat sneller was geweest kun je niet zoveel verschil maken. Natuurlijk verliezen we tijd op het rechte stuk, maar we winnen het weer terug in de bochten doordat bijna niemand grip heeft.”
In de middag is het binnen vijf minuten voorbij met de pret voor Verstappen. In zijn eerste volle rondje belandt hij bij het opkomen van het rechte stuk in de zogenaamde tec-pro barriers die voor de muur staan. Kwestie van te enthousiast geweest? Max Verstappen vindt van niet. “De banden waren nog koud en het was heel moeilijk te zien waar de baan nog vochtig was. Toen ik aankwam, brak de auto uit en een uitloopstrook heb je daar niet. Ik was nog niet eens op het gas. Ik gleed heel langzaam naar de bandenstapel. Heel jammer, de hele training gemist. Maar er is nog niets verloren hoor, het is maar één training. Ik denk wel dat we een goede auto hebben, het ziet er nog steeds positief uit. De toptien moet wel mogelijk zijn.”
Over het circuit is Verstappen na de eerste trainingsdag gematigd enthousiast. “Ik heb toch liever een circuit met snelle bochten en met meer grip. Met meer grip zou sector twee veel mooier geweest zijn. Nu ben je alleen maar aan het glijden over alle vier de wielen. Het is redelijk langzaam en geen makkelijk circuit doordat het zo glad is. Als je hem eenmaal kwijt ben kun je de wagen bijna niet meer corrigeren. Je blijft doorglijden. Ik verwacht dat het circuit het hele weekend vrij glad blijft, het is niet zo dat het stof eraf gereden moet worden. Het asfalt is nog nieuw en helemaal dicht, er kan ook geen water in. Er zit nog heel veel olie in, bij regen komt dat eruit. Dat zag je aan het einde, op intermediates was iedereen ook enorm aan het glijden.”
Verstappen: “Er zal in de race nog wel wat gebeuren door het gladde circuit. Het kan best eens een onvoorspelbare race worden.”
Sainz
In de andere Toro Rosso STR10 had teamgenoot Carlos Sainz een productieve, maar niet probleemloze, dag. “In VT1 had ik wat problemen met de temperatuur van de remmen, waardoor ik niet zo hard kon pushen als ik wilde. Het goede nieuws is echter dat het in VT2 beter was en ik de baan daarin dus stap-voor-stap heb leren kennen. De balans van de auto kan nog wel een stuk beter. We hebben nog wat huiswerk te doen en het zal een uitdagend weekend worden, maar ik verheug me op de komende dagen.”
In de andere Toro Rosso STR10 had teamgenoot Carlos Sainz een productieve, maar niet probleemloze, dag. “In VT1 had ik wat problemen met de temperatuur van de remmen, waardoor ik niet zo hard kon pushen als ik wilde. Het goede nieuws is echter dat het in VT2 beter was en ik de baan daarin dus stap-voor-stap heb leren kennen. De balans van de auto kan nog wel een stuk beter. We hebben nog wat huiswerk te doen en het zal een uitdagend weekend worden, maar ik verheug me op de komende dagen.”
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
F1 te saai? Verstappen tot diep in de nacht aan het gamen voor race in Saoedi-Arabië
10 maart 2024 08:32 - GP Saoedi-Arabië 2024