Max Verstappen heeft zijn eerste vrije training in Mexico na ruim vijftig minuten moeten staken, nadat zijn remmen aan de achterkant oververhit raakten. Zijn pitcrew was genoodzaakt de blusapparatuur te gebruiken om te vlammen te doven, en de brandschade zorgde ervoor dat Verstappen zijn weg niet meer kon vervolgen.

Verstappen trok al meteen de aandacht in zijn installatieronde, toen hij met een grote vonkenregen achter zijn Red Bull het rechte stuk aflegde. Pas na een halfuur ging de Nederlander zitten voor zijn eerste snellere ronde, waarmee hij op dat moment negen tienden achter Lewis Hamilton aansloot op de derde plek.

Dankzij een rode vlag-situatie liet Verstappen zich even een tijdje niet meer op het circuit zien, en toen hij met nog zo’n veertig minuten op de klok weer naar buiten kwam, was hij genoodzaakt onmiddellijk terug te keren naar de pitstraat. De remmen aan de achterkant van zijn Red Bull werden ontzettend heet, waardoor de pitcrew zelfs genoodzaakt was om de blusapparatuur te gebruiken.

Het betekende meteen het einde van de vrije training van Max Verstappen. Na het observeren van de schade bleek dat de remmen dusdanige brandschade hadden opgelopen, waardoor de training niet vervolgd kon worden. Verstappen stapte uit zijn Red Bull. Het team zal nu moeten proberen om te achterhalen waardoor de remmen oververhit raakten.

Niet veel later kwam ook Daniel Ricciardo de pitstraat ingereden, waarna zijn pitcrew zo snel mogelijk de achterbanden van de auto afhaalde. Er was echter geen brandschade of duidelijke oververhitting te zien. Even later wist hij wel een langere run af te leggen, waardoor de oververhitting bij Verstappen een specifiek probleem lijkt te zijn. Naar verwachting zal Verstappen de tweede vrije training wel kunnen aanvangen, weliswaar met een nieuw paar achterremmen.