Formule1
Bouke van den Berg
3 september 2012
Mercedes kan de aardige seizoensstart maar geen vervolg geven. Nu 2012 over de helft is, lijkt de W03 zijn beste tijd te hebben gehad. De Pirelli’s willen onder deze auto maar niet naar behoren werken.
Terwijl Nico Rosberg en Michael Schumacher nog wel zo aardig aan het seizoen begonnen. Rosberg won de Chinese Grand Prix, terwijl Schumacher vooral veel pech heeft als hij vooraan meerijdt. Toch bleek in Monaco dat hij het vak nog niet verleerd was. De recordkampioen pakte namelijk de pole, maar startte als zesde vanwege een botsing waarvoor hij bestraft was.
Daarna was het beste er wel een beetje af bij Mercedes. Teambaas Ross Brawn vindt de W03 geen slechte auto, maar wijst de vinger richting Pirelli. “Volgens mij heeft deze auto geen uitgesproken zwakke plekken”, meent de Brit. “Deze auto is op een heleboel vlakken een goede stap voorwaarts en dat bewezen we in de eerste races van dit jaar.”
“Ik denk dat we moeite hadden om aan de eisen van deze banden te voldoen. Sommige veranderingen die we moesten aanbrengen om in de race langer door te rijden op het rubber waren niet bevorderlijk voor de kwalificatiesnelheid.”
“Eerder dit jaar waren we snel op zaterdag, maar vielen we in de races terug. In de tweede seizoenshelft gebeurt het misschien precies andersom. We zijn teveel één kant opgevallen. Deze banden zorgen voor veel bijeffecten. Wanneer je bijvoorbeeld met iets meer neerwaartse druk rijdt, ga je sneller dan je wellicht verwacht had omdat de banden dan in de juiste situatie zitten.”
En dat lijkt iets te zijn dat Mercedes ook dit jaar niet onder de knie krijgt. Zondag staat echter de Grand Prix van Italië op het programma en Mercedes lijkt op het snelle Monza een voordeel in huis te hebben met de dubbele DRS. De formatie uit Brackley komt in ieder geval beslagen ten ijs.
“We gaan natuurlijk racen met een aerodynamisch pakket dat weinig neerwaartse druk genereert. We zetten voor de komende races flink aan. De details ga ik natuurlijk niet zeggen, maar jullie zullen de komende races meerdere wijzigingen aan de auto zien.”