Sepang International Circuit is, zoals veel banen, ontworpen door Hermann Tilke. Door de twee lange rechte stukken en de brede baan zijn er veel inhaalmogelijkheden op de baan. Het circuit heeft twee DRS-zones. Het eerste detectiepunt ligt tussen bocht 12 en 13. Het rechte stuk dat daarop volgt in zone 1. Gelijk daarna in de 15e en laatste bocht ligt detectiepunt 2, waarna DRS opnieuw kan worden geactiveerd op het rechtste stuk van start/finish. Het circuit heeft een totale lengte van 5.543 meter. Historie
Maleisië staat bekend om zijn tropische klimaat. Bij dat klimaat hoort een warme temperatuur, maar ook de nodige tropische stormen. Het zal niet voor het eerst zijn dat een race op Sepang moet worden onderbroken vanwege een fikse regenbui. De coureurs met de meeste Grand Prix-overwinningen zijn Schumacher en Alonso, beide drie keer. Wel is opvallend dat Alonso dit in zowel een Renault, McLaren als in een Ferrari wist te presteren. Blijkbaar ligt het circuit de Spanjaard wel. In maar zeven van de veertien edities wist een coureur een poleposition te verzilveren met een winst. De meest opmerkelijke winnaar ooit was toch wel Kimi Räikkönen. In 2003 pakte hij vanaf plaats zeven zijn eerste Grand Prix-zege. Vorig jaar
McLaren, dat in 2012 wel goed uit de startblokken komt, kwalificeert zich in Maleisië voor de tweede keer op de voorste rij. Al na zeven ronden hebben de weergoden het op Sepang voorzien. Een heftige regenbui zorgt voor een neutralisatie en na negen ronden wordt de race zelfs gestaakt. Na ruim een uur wordt de race vervolgt. Als Button zichzelf elimineert door boven op Karthikeyan te rijden en er tijdens de pitstop van Hamilton van alles fout gaat, is de weg vrij voor toenmalig Sauber-coureur Pérez. De Mexicaan wordt echter al snel voorbij gereden door Alonso, die met de matige Ferrari voor een sensatie gaat zorgen. Even lijkt Pérez nog aan te dringen, maar het team verzoekt hem Alonso niet aan te vallen en de tweede plaats te behouden. Dit jaar
Kimi Räikkönen is na race één de te kloppen man. Door zijn opvallende overwinning in Australië wordt Lotus opeens titelkandidaat genoemd. Iets wat de renstal zelf overigens snel ontkent. De concurrentie heeft gezien dat het team goed met de banden omspringt en moet een manier verzinnen om ook een stop minder te hoeven maken. Daarbij heeft de Lotus vorig jaar ook nog eens laten zien dat de auto in warme condities uitermate sterk is. Er zijn dus genoeg redenen om rekening te houden met ‘The Iceman’. Toch zullen Vettel en Alonso het er niet bij laten zitten en vol in de aanval gaan. Of McLaren zich alweer kan laten zien is nog maar de vraag. En wie weet komt in de regen zomaar de Mercedes van Rosberg of Hamilton bovendrijven. Tijdens de natte trainingen kwamen de Silberpfeilen namelijk goed uit de verf. In de spotlights
De grootste verrassing in Australië was ongetwijfeld Sutil in zijn Force India. Door 17 ronden aan de leiding te rijden en de race als zevende af te sluiten heeft de Duitser na een jaar afwezigheid een prima comeback gemaakt. De Force India is altijd al een solide auto geweest, maar heeft zo hier en daar uitschieters naar boven. Verder is Jules Bianchi de enige coureur in het veld die nog nooit op het circuit heeft gereden. Hij moet dus op onbekend terrein proberen de Caterhams opnieuw achter zich te houden. Giedo van der Garde was vorig jaar nog op Sepang actief in de GP2. Hij eindigde toen als negende in de hoofdrace. In de sprintrace werd hij vierde. Banden
Pirelli heeft besloten om de medium en de, voor het eerst dit seizoen gebruikte, harde compound mee te nemen, al komen de intermediates en regenbanden waarschijnlijk ook nog van pas.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."