De Formule 1 strijkt komend weekeinde neer in de Belgische Ardennen voor ‘onze’ thuisrace. Het is voor de 45ste keer dat de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps wordt verreden. Het is een circuit waar vele coureurs jaarlijks naar uitkijken, niet in de laatste plaats vanwege de bocht der bochten, ‘Eau Rouge’.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Derek Warwick. De 58-jarige Brit hield het tijdens zijn eigen Formule 1-loopbaan 162 Grand Prix-weekenden lang vol. Een overwinning zat er echter nooit voor hem in. Verder dan een tweede plaats is hij nooit gekomen. Zijn beste jaar kende Warwick in 1984. Hij eindigde op de zevende plaats in het kampioenschap. Het is de negende keer dat Warwick plaatsneemt op de stoel van de steward.

Het circuit
Het circuit in de Belgische Ardennen spreekt al vele generaties lang tot de verbeelding. Voor de fans, maar meer nog voor de coureurs zelf. Helaas mogen de rijders op zondag hun bolides ‘slechts’ 44 keer door de kenmerkende bochten als ‘Eau Rouge’ en ‘Blanchimont’ sturen. Met 7.004 meter is het circuit het langste op de Formule 1-kalender. De baan is sinds de eerste Belgische Grand Prix in 1950 aan flink wat veranderingen onderhevig geweest. De huidige configuratie stamt echter alweer uit 2007.

Historie
Spa-Francorchamps is het circuit waar Jos Verstappen zijn minder bekende podiumplaats uit zijn carrière behaalt. Helemaal gek is dat niet. De Nederlander krijgt pas na de race de derde plaats in de schoot geworpen. De bodemplaat van teamgenoot Michael Schumacher blijkt te veel zijn afgesleten en de Duitser kan zijn overwinning inleveren. De onderstaande video laat Jos Verstappen zien in zijn Benetton Ford tijdens datzelfde raceweekend in 1994. In de verregende kwalificatie is Verstappen op weg naar een uiteindelijke zesde plaats. En schrik niet, men vond Eau Rouge dat weekend toch wel wat gevaarlijk na onder andere de fatale crash van Ayrton Senna eerder dat jaar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vier jaar later levert het onstuimige weer in de Ardennen opnieuw spektakel op. Het Formule 1-veld wordt losgelaten op een natte baan en dat had de wedstrijdleiding toen misschien beter niet kunnen doen. David Coulthard verliest de controle over zijn McLaren en neemt in zijn spin twaalf anderen mee. Destijds beschikte de teams nog over een reservewagen, maar omdat vier teams allebei hun wagens beschadigd zien, starten er bij de herstart nog maar achttien coureurs. David Coulthard eist even later opnieuw een hoofdrol voor zich op. De Schot wordt op een ronde gezet door Michael Schumacher, maar wordt te laat gezien door de Duitser. Schumacher rijdt de voorkant van zijn Ferrari kort op de achterkant van David Coutlhard’s McLaren en is even later furieus. Alle incidenten maken de weg vrij voor de eerste overwinning van Jordan. Damon Hill tekent in de herfst van zijn carrière voor dit hoogtepunt. Ralf Schumacher maakt er een dubbelslag van op de tweede plaats.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vorig jaar
Romain Grosjean doet op niet mis te verstane wijze van zich spreken. In de eerste bocht kegelt hij Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Sergio Pérez vakkundig uit de race. Het maakt de weg vrij voor Jenson Button die van start tot finish leidt. Sebastian Vettel werkt zich van de elfde startplaats op naar de tweede plaats op het podium. Daar worden beide heren vergezeld door Kimi Räikkönen.

Dit jaar
De Grote Prijs van België markeert het begin van deel twee van het wereldkampioenschap Formule 1. De teams hebben vakantie gehad, iedereen is op adem gekomen en alles en iedereen staat weer op scherp. Een aantal coureurs zal toch echt moeten laten zien dat ze nog mee willen doen om de rijderstitel. Met name Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton zullen tezamen met hun teams aan Sebastian Vettel duidelijk moeten maken dat de strijd nog niet is gestreden.

In de spotlights
Kimi Räikkonen mag binnen het huidige rijdersveld met recht de koning van Spa-Francorchamps worden genoemd. Tussen 2004 en 2009 wint de weinig spraakzame Fin de Belgische Grand Prix vier maal. Hij heeft al aangegeven dit jaar voor een vijfde succes te willen gaan en voor de spanning in het kampioenschap zou dat meer dan welkom zijn. De zomerstop is voorbij, de kaarten zijn opnieuw geschud en Spa-Francorchamps is een prachtig decor om het seizoen weer op te pakken.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van België de medium en de harde band mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."