In 1950 wordt de eerste officiële Formule 1 Grand Prix, meetellend voor het wereldkampioenschap, verreden op het circuit van Silverstone. Het team van Ferrari, op papier de belangrijkste uitdager van het eveneens Italiaanse Alfa Romeo, laat verstek gaan, waardoor de bolides van Fangio, Farina, Fagioli en Parnell met zijn vieren de eerste startrij bezetten na de kwalificatie. Op zondag domineert Alfa Romeo onder toeziend oog van de Britse koninklijke familie de race op een manier waar Mercedes anno 2015 nog een puntje aan kan zuigen. Het trio Farina/Fangio/Fagioli weet het publiek echter te vermaken door herhaaldelijk de koppositie van elkaar over te nemen. De thuisracer Parnell kan hen in gelijk materiaal niet volgen. Achter de Alfa Romeo’s valt prins Bira van Siam op door zijn sterke optreden in de Maserati, maar tot een goede eindklassering komt het niet. De Thaise coureur moet de strijd staken met een benzineprobleem. Ook Juan-Manuel Fangio ziet het zwartwit geblokt niet. De Argentijn moet zijn bolide aan de kant zetten met motorproblemen. Farina weet aan kop van het veld het duel om de overwinning in zijn voordeel te beslissen, op tweeënhalve seconden gevolgd door Fagioli. Purnell komt bijna vijftig seconden later over de streep, maar maakt het Alfa Romeo-feestje met de derde plaats compleet. De eerste niet-Alfa Romeo is de Talbot van Yves Giraud-Cabantous. De Fransman pakt de vierde plaats, met merkgenoot Rosier achter hem op plaats vijf.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De Grand Prix komt in 2014 maar moeizaam op gang. Kimi Räikkönen crasht in de openingsronde hard met zijn Ferrari, waarna het ruim een uur duurt om de schade aan de vangrails te herstellen. Na de herstart lijkt Rosberg eenvoudig op de overwinning af te stevenen, omdat Hamilton een inhaalrace moet rijden na zijn verprutste kwalificatie. De versnellingsbak laat de Duitser echter in de steek, waardoor Hamilton alsnog het thuispubliek op een overwinning kan trakteren. Het volledige raceverslag lees je hier. In de spotlights
Het is diezelfde Lewis Hamilton die komend weekend een decenniaoud record uit de boeken kan rijden. In 1970 leidde Sir Jackie Stewart zeventien achtereenvolgende races, een aantal dat Hamilton in Oostenrijk al wist te evenaren. De regerend wereldkampioen hoeft dus maar één ronde te leiden om in dat lijstje eenzaam bovenaan te komen staan. Van het huidige deelnemersveld wonnen vijf coureurs eerdere edities van de Britse Grand Prix. Van dat vijftal wisten slechts Lewis Hamilton en Fernando Alonso meer dan één keer te winnen. Een overzicht van de laatste tien winnaars op Silverstone: 2014 – Lewis Hamilton
2013 – Nico Rosberg
2012 – Mark Webber
2011 – Fernando Alonso
2010 – Mark Webber
2009 – Sebastian Vettel
2008 – Lewis Hamilton
2007 – Kimi Räikkönen
2006 – Fernando Alonso
2005 – Juan-Pablo Montoya Publiekslieveling Nigel Mansell voegt zich komend weekend als driver steward bij de wedstrijdleiding. Mansell zegevierde driemaal op de omloop van Silverstone en pakte in 1992 de wereldtitel. Het jaar erop greep hij eveneens de titel in de Amerikaanse Indycar Series, waardoor hij tot op de dag van vandaag de enige coureur is geweest die zich tegelijkertijd Formule 1- en Indycar-kampioen mocht noemen. Banden
Pirelli neemt de medium en de harde banden mee naar de Grand Prix van Engeland.