Voorbeschouwing Grand Prix van Europa
Sutton Images
Daan de Geus
16 juni 2016
Na een afwezigheid van drie jaar, is de Grand Prix van Europa terug. Op een nieuw circuit, in een voor de Formule 1 nieuw land: in de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe wordt komend weekend op het Baku City Circuit geracet door de koningsklasse.
‘Grand Prix van Europa’ was in eerdere Formule 1-decennia een eretitel die aan verschillende Grote Prijzen werd gehangen die verder onder hun eigen naam op de kalender stonden. Met ingang van 1983 werd het een op zichzelf staande race, te beginnen in het Engelse Brands Hatch. In 1984 werd de Grand Prix op de Nürburgring gehouden, alvorens Brands Hatch deze in 1985 weer organiseerde. De race verdween daarna, alvorens in 1993 terug te keren. Het Britse Donington hield de race toen, waarna het Spaanse Jerez en de Duitse Nürburgring vier jaar lang afwisselden, alvorens de Nürburgring – na een onderbreking in 1998 – van 1999 tot en met 2007 het vaste thuis werd. De Grand Prix van Europa was toen een manier om landen waar de Formule 1 immense populariteit genoot een tweede race te geven. Eind jaren negentig en begin tweeduizend was er immers een enorme Schumacher-gekte in Duitsland. Toen daarna in Spanje Alonso-mania uitbrak, verhuisde de race in 2008 naar Valencia, waar tot en met 2012 werd geracet. Eerdere winnaars
2005: Fernando Alonso (Nürburgring)
2006: Michael Schumacher (Nürburgring)
2007: Fernando Alonso (Nürburgring)
2008: Felipe Massa (Valencia)
2009: Rubens Barrichello (Valencia)
2010: Sebastian Vettel (Valencia)
2011: Sebastian Vettel (Valencia)
2012: Fernando Alonso (Valencia) In de spotlights
Bakoe neemt de meest prominente plek in de spotlights in. Iedereen wil weten hoe het circuit is en of alles goed loopt. Wat de coureurs en teams betreft, is de aandacht van veel Nederlandse fans natuurlijk op Max Verstappen en Red Bull gericht. Dat team kan het dus lastig krijgen, al heeft Verstappen enige voorkennis: “Mijn vader racete in 2012 in Bakoe en ik heb die races teruggekeken. Bepaalde delen van het circuit lijken op de baan waar hij reed en hij was best positief over de stad.” Verstappen vindt de baan er sowieso interessant uitzien en vindt het leuk dat ‘iedereen er vanaf nul begint’ omdat het een nieuw circuit is. Behalve op Verstappen en Red Bull, zal de spotlight ook op de andere topteams Mercedes en Ferrari gericht zijn. Bij Mercedes moet Rosberg wat terugdoen nadat Hamilton hem de laatste twee races versloeg en hijzelf het lastig had in Monaco en Canada. Bij Ferrari staat de druk er op sinds de Formule 1 in Europa is neergestreken, want Ferrari-president Sergio Marchionne verkondigde toen dat er gewonnen moet worden. Dat is nog niet gelukt, maar het overzeese uitstapje naar Canada leverde een competitief Ferrari op met Sebastian Vettel die om de zege streed. Voor de overwinning was het niet genoeg, maar met een iets betere strategie? Wie weet… Ferrari en ook Red Bull doen er echter goed aan ook naar achter te kijken, want door het lange rechte stuk mogen de klantenteams met Mercedes-motoren niet uitgevlakt worden. Williams haalde immers al een podium in Canada – waar het rechte stuk volgens Red Bull-chef Christian Horner nog niet half zo lang is als in Bakoe – terwijl Force India heeft laten zien te kunnen verrassen en vaak met sterke alternatieve strategieën komt. Pirelli
Na twee races met de softs, supersofts en ultrasofts, neemt Pirelli voor het nieuwe Baku City Circuit de mediums, softs en supersofts mee.
Het Baku City Circuit is een iets meer dan zes kilometer lang stratencircuit. De baan loopt langs de kades van Bakoe én door de oude stad. Volgens circuittekeningen, foto’s en natuurlijk simulaties van de teams, draait het in het bochtige middendeel om downforce, maar in de eerste en derde sector is motorvermogen zeer belangrijk.
Het derde deel moet zeer snel te worden. De laatste 2.2 kilometer telt officieel de nodige bochten – van nummer zestien tot en met twintig, door naar start/finish – maar belooft vol gas te zijn. “Makkelijk”, voorspelt Nico Rosberg: “Ik denk dat ik mijn krantje meeneem in de cockpit voor dat stuk.”
Volgens Red Bull-topman Helmut Marko verliest het Red Bull-team waarvoor Max Verstappen rijdt in die sector 1.2 seconde per ronde. Dit omdat vermogen er zo belangrijk is en de Renault-V6 nog altijd achterblijft bij de Mercedes- en Ferrari-krachtbronnen. Verstappen hoopt in de bochten ervoor echter het nodige goed te kunnen maken.
Of het racen spannend wordt, is afwachten. Volgens circuitontwerper Hermann Tilke is de omloop niet te vergelijken met andere stratencircuits als Monaco of Singapore. FIA-topman Charlie Whiting vergelijkt de baan wél met Singapore: “Maar dan sneller.”
Wat opvalt aan de baan, is dat het deel door de oude stad behoorlijk smal is: slechts 7.6 meter wijd. Daar staat tegenover dat de rechte stukken flink breed zijn. “Net een snelweg”, vindt Lewis Hamilton, die niet weet wat hij van de baan moet verwachten: “Monaco is voor mij hét stratencircuit en zo maken ze ze niet meer, maar hopelijk is Bakoe leuk”, zegt hij tegen Motorsport.com.
Grand Prix van Europa‘Grand Prix van Europa’ was in eerdere Formule 1-decennia een eretitel die aan verschillende Grote Prijzen werd gehangen die verder onder hun eigen naam op de kalender stonden. Met ingang van 1983 werd het een op zichzelf staande race, te beginnen in het Engelse Brands Hatch. In 1984 werd de Grand Prix op de Nürburgring gehouden, alvorens Brands Hatch deze in 1985 weer organiseerde. De race verdween daarna, alvorens in 1993 terug te keren. Het Britse Donington hield de race toen, waarna het Spaanse Jerez en de Duitse Nürburgring vier jaar lang afwisselden, alvorens de Nürburgring – na een onderbreking in 1998 – van 1999 tot en met 2007 het vaste thuis werd. De Grand Prix van Europa was toen een manier om landen waar de Formule 1 immense populariteit genoot een tweede race te geven. Eind jaren negentig en begin tweeduizend was er immers een enorme Schumacher-gekte in Duitsland. Toen daarna in Spanje Alonso-mania uitbrak, verhuisde de race in 2008 naar Valencia, waar tot en met 2012 werd geracet. Eerdere winnaars
2005: Fernando Alonso (Nürburgring)
2006: Michael Schumacher (Nürburgring)
2007: Fernando Alonso (Nürburgring)
2008: Felipe Massa (Valencia)
2009: Rubens Barrichello (Valencia)
2010: Sebastian Vettel (Valencia)
2011: Sebastian Vettel (Valencia)
2012: Fernando Alonso (Valencia) In de spotlights
Bakoe neemt de meest prominente plek in de spotlights in. Iedereen wil weten hoe het circuit is en of alles goed loopt. Wat de coureurs en teams betreft, is de aandacht van veel Nederlandse fans natuurlijk op Max Verstappen en Red Bull gericht. Dat team kan het dus lastig krijgen, al heeft Verstappen enige voorkennis: “Mijn vader racete in 2012 in Bakoe en ik heb die races teruggekeken. Bepaalde delen van het circuit lijken op de baan waar hij reed en hij was best positief over de stad.” Verstappen vindt de baan er sowieso interessant uitzien en vindt het leuk dat ‘iedereen er vanaf nul begint’ omdat het een nieuw circuit is. Behalve op Verstappen en Red Bull, zal de spotlight ook op de andere topteams Mercedes en Ferrari gericht zijn. Bij Mercedes moet Rosberg wat terugdoen nadat Hamilton hem de laatste twee races versloeg en hijzelf het lastig had in Monaco en Canada. Bij Ferrari staat de druk er op sinds de Formule 1 in Europa is neergestreken, want Ferrari-president Sergio Marchionne verkondigde toen dat er gewonnen moet worden. Dat is nog niet gelukt, maar het overzeese uitstapje naar Canada leverde een competitief Ferrari op met Sebastian Vettel die om de zege streed. Voor de overwinning was het niet genoeg, maar met een iets betere strategie? Wie weet… Ferrari en ook Red Bull doen er echter goed aan ook naar achter te kijken, want door het lange rechte stuk mogen de klantenteams met Mercedes-motoren niet uitgevlakt worden. Williams haalde immers al een podium in Canada – waar het rechte stuk volgens Red Bull-chef Christian Horner nog niet half zo lang is als in Bakoe – terwijl Force India heeft laten zien te kunnen verrassen en vaak met sterke alternatieve strategieën komt. Pirelli
Na twee races met de softs, supersofts en ultrasofts, neemt Pirelli voor het nieuwe Baku City Circuit de mediums, softs en supersofts mee.
Gerelateerd nieuws
Achter de schermen in Azerbeidzjan: ook elders in Bakoe racen ze als een gek
31 december 2023 15:00 - 2023-GP-Azerbeidzjan
Mysterie opgehelderd: Mercedes biedt duidelijkheid over FIA-award Hamilton
11 december 2023 12:01 - Nieuws
Onze man in Bakoe | Leuk die GP, maar in Azerbeidzjan hebben ze nog een ander soort race
01 mei 2023 11:00 - 2023-GP-Azerbeidzjan