Het is voor trouwe Formule 1-fans wellicht even wennen. De Grand Prix van Malaysia staat voor het eerst sinds hele lange tijd niet aan het begin van het seizoen op het programma. Zodoende heeft eenieder wat langer uit kunnen kijken naar de Grote Prijs die zelden saai is.

Het evenement dat op één van de eerste Tilke-banen gehouden wordt, gaat immers altijd gebukt onder de dreiging van regen. En als het boven het Sepang International Circuit regent, dan regent het goed. Denk maar eens terug aan 2009, toen de race na 33 ronden vanwege horrorbuien werd stilgelegd en nooit meer hervat, waardoor de behaalde puntenaantallen werden gehalveerd.

Het circuit in Kuala Lumpur gaat alweer een tijdje mee. De eerste Grand Prix werd er in 1999 gereden en dat betekent dat het de hoogste tijd was voor nieuw asfalt. Daarbij heeft het circuit als we onder andere de coureurs uit het wereldkampioenschap Superbike moeten geloven, een hele andere feeling gekregen, omdat ook de hellingshoeken van bochten hier en daar ook op de schop zijn gegaan.

Maar als je een tekening moet maken de lay-out van het circuit, ziet het er nog net zo uit als zeventien jaar geleden. De baan is 5.543 meter lang, waarbij de twee lange rechte waarmee elke ronde begint en eindigt, perfecte DRS-zones vormen. De actie vindt dan ook vaak plaats bij het aanremmen van zowel de eerste als de laatste bocht. Als de weergoden de planning niet gruwelijk in de war schoppen, worden er zondag 56 ronden gereden.

Vorig jaar:
De race van 2015 is er één om door een ringetje te halen. Sebastian Vettel profiteert van slordige fouten bij Mercedes en triomfeert in de Ferrari, terwijl Max Verstappen zijn eerste punten scoort door met het kleine Toro Rosso het grote Red Bull Racing aan te pakken. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Jos Verstappen (NED) Arrows AMT A22 leads Michael Schumacher (GER) Ferrari F1 2001 Malaysian GP Sepang Sunday 18 March 2001 DIGITAL IMAGE

Schumacher, 2001: ‘Verstappen was op de natte baan de allersnelste’

Eerdere winnaars:
2015: Sebastian Vettel
2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Fernando Alonso
2011: Sebastian Vettel
2010: Sebastian Vettel
2009: Jenson Button
2008: Kimi Räikkönen
2007: Fernando Alonso
2006: Giancarlo Fisichella

In de spotlights
Jenson Button zal en mag komend weekend terecht de spotlights stelen. De sympathieke Brit voegt zich bij een zeer exclusief en illuster gezelschap van coureurs die 300 of meer Grands Prix achter hun naam hebben staan. Hij is na Rubens Barrichello en Michael Schumacher de derde rijder die deze mijlpaal bereikt. En mocht de wereldkampioen van 2009 na zijn aangekondigde sabbatical weer terugkeren op de grid, is het niet ondenkbaar dat het record 326 starts, in handen van Barrichello, door Button verbroken gaat worden.

Max Verstappen, de Nederlander die aangeeft te genieten van alles wat Maleisië te bieden heeft, keert terug naar het circuit waar hij zijn eerste wk-punten scoorde. Het is even afwachten of hij mee kan strijden om podiumplaatsen. De bochtige sectoren vragen weliswaar om veel mechanische grip, maar de twee lange rechte stukken schreeuwen om pk’s en topsnelheid. En die start, als die weer eens goed wil lukken, zou dat ook al een heel stuk schelen.

En dan is er natuurlijk nog die titelstrijd gaande tussen het Mercedes-duo. De koude oorlog tussen de twee duurt maar voort en het is met geen mogelijkheid te voorspellen wie er het allerkoelst blijft en er uiteindelijk met de grootste trofee vandoor gaat. Lewis Hamilton gaf in de aanloop naar de Grand Prix aan niet te weten of het momentum dit seizoen nog een keer zijn kant op valt, maar die woorden mogen gemakshalve worden afgedaan als een halfslachtige poging zichzelf in een underdogpositie te manoeuvreren. Reken maar dat hij getergd is…

Pirelli
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Maleisië de harde, medium en zachte banden mee.

9673_malaysia-selected-sets-per-driver-en