Er zijn ‘nog een paar hete hangijzers’ in de onderhandelingen tussen de Formule 1 en de teams over de regels voor 2021, maar in grote lijnen gaat het de goede kant op. En dat is goed ook, want de tijd begint te dringen. “We zien eind juni toch echt als de deadline.”

Die eerste opmerking, over de hete hangijzers, komt op het conto van Red Bull-teambaas Christian Horner, volgens wie het ‘er op lijkt dat we allemaal bij elkaar komen’ qua wie wat wil. ‘We’ verwijst daarbij zowel naar de teams als regelgever FIA en uitbater FOM, met de laatste partij die – onder de Amerikaanse mediagigant Liberty Media – heeft ingezet op een budget cap, een eerlijker verdeling van uitbetalingen uit de sport én gelijker speelveld.

Lees ook: ‘Liberty Media moet opschieten met voorstel 2021-regels’

Struikelblokken zijn er dus nog altijd, volgens Horner, maar het gaat in zijn optiek ‘op elk vlak’ de goede kant op. “Hopelijk zijn we er dus over een paar maanden uit.” Langer dan dat moet het ook niet duren, waarschuwt Renault teambaas Cyril Abiteboul – van hem komt de opmerking dat de deadline op eind juni ligt. “Een noodzakelijke deadline”, benadrukt hij. “Dan moeten we als teams en fabrikanten weten hoe de toekomst eruit ziet.”

Lees ook: Carey neemt juni als deadline voor 2021-regels

Abiteboul en Wolff met Formule 1-topman Chase Carey (vlrn).

Wordt het (definitieve) toekomstbeeld voor de Formule 1 later gepresenteerd, dan wordt het erg kort dag voor de teams en fabrikanten. “Eind juni moeten we echt plannen gaan maken”, aldus Abiteboul, die bijval krijgt van Mercedes-collega Toto Wolff. “Wij weten liever eerder dan later waar we aan toe zijn”, aldus de Oostenrijker.

Net als Horner haalt Wolff echter aan dat er nog wel wat te bespreken valt aangaande de financiële, sportieve en technische opzet voor de sport vanaf 2021. Vooral de budget cap en verdeling van het start- en prijzengeld is aangemerkt als discussiepunt tussen de grote teams aan de ene kant en de kleinere renstallen en FOM aan de andere kant. Qua motorformule is al vastgesteld in grote lijnen vast te houden aan de huidige hybride V6-turbo’s.

Lees ook: ‘Liberty Media’s Amerikaanse aanpak werkt niet in de F1′