Vragenvuur: Adrian Sutil
Kort, maar krachtig. Zo kan Adrian Sutils race in Maleisië het best omschreven worden. De Force India-coureur viel al na slechts zes ronden uit, maar die paar ronden die hij reed gingen wel heel goed. Na een teleurstellende kwalificatie startte Sutil als twintigste, maar in de eerste ronde klom hij meteen op naar de vijftiende positie. Hij verschalkte teamgenoot Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Takuma Sato en de gespinde Timo Glock. Ook won hij een positie toen Sébastien Bourdais van de baan vloog.
In de tweede ronde ging de Duitser ook nog zijn landgenoot Nico Rosberg voorbij, die zijn voorvleugel was kwijtgeraakt, en zat hij Toro Rosso-rijder Sebastian Vettel op de hielen. Totdat zijn auto werd geteisterd door een hydraulisch probleem, wat ervoor zorgde dat Sutil al na zes rondjes moest opgeven.
Je had een erg goede start in Maleisië. Hoe kwam dat?
,,Ik had van tevoren veel vertrouwen in de race. Mijn plan was om in de eerste bocht de buitenkant te nemen, en dat werkte perfect. Ik won een aantal posities, maar ook tijdens de ronde zelf ging ik aan drie auto’s voorbij. Het ging dus heel goed, en ik kan wel zeggen dat het een uitstekend eerste rondje was! Bourdais ging eraf, net als Glock.”
Hoe ging het daarna?
,,De snelheid van de auto was goed, ik had veel vertrouwen en ik kon dichtbij Vettel in de buurt blijven. Maar aan hem voorbij gaan was een lastigere opgave, want de aerodynamica werkt minder goed als je vlak achter een auto gaat rijden en het circuit van Sepang vraagt juist veel van de aerodynamica. Maar na zes ronden was het sowieso einde verhaal voor mij. Ik schakelde terug en de bak bleef hangen in de derde versnelling. Met geen mogelijkheid kreeg ik ‘m weer aan de praat en dus kon ik niet veel anders doen dan de auto in het gras parkeren en de motor uitzetten.” Vertelde het team je dat het voorbij was?
,,Nee, want het ging heel snel. Toen zij opmerkten dat de hydraulische druk daalde, stond ik al langs de kant. In Melbourne hadden we trouwens eenzelfde soort probleem na slechts acht ronden, en op bijna dezelfde positie.”
Voor jou draaide de kwalificatie uit op een teleurstelling, maar ben je wel goed te spreken over de raceronden die je reed?
,,Ja, want de racesnelheid is een stuk beter. Er is op het moment een probleem als we de zachte banden gebruiken in de kwalificatie, dan glijdt de auto alle kanten op. Ik moest daarom kwalificeren met de harde banden, wat zeker niet de beste keuze is. Maar in de race ging het daardoor wél goed. Dat gebeurde ook in Melbourne, waar mijn eerste ronde eveneens heel goed ging en de auto is absoluut competitiever dan die van vorig jaar. Aan de kwalificatie moeten we alleen nog werken, want daar hebben we nog veel moeite mee.” Gaf de snelheid die je kon rijden je vertrouwen?
,,Ik heb genoeg zelfvertrouwen, maar in de kwalificatie verlies je dat wel eens. Dan gedraagt de auto zich opeens heel anders, en denk je meer grip te hebben en dan verlies je juist alle grip. We weten niet precies wat er is gebeurd, maar Williams leek ook grote problemen te hebben met de banden. Soms is het moeilijk te begrijpen, omdat de ene auto in het team het wel goed doet en de ander niet. Maar niemand weet waarom. We moeten het probleem achterhalen, en in Bahrein gaat het sowieso anders omdat het een ander circuit is.” Wat verwacht je van de komende race?
,,Bahrein vraagt veel minder van de aerodynamica van de auto. Op de rechte stukken moet je snel zijn, maar ik denk dat dat allemaal heel dicht bij elkaar zal zitten. Het is een circuit met voornamelijk hairpins en ook heeft het een aantal snelle bochten, maar er zijn vooral bochten die in de tweede versnelling gereden moeten worden. Je moet dus een auto hebben die op mechanisch vlak sterk is. Dat zou ons beter moeten liggen. Ik denk dat wij opnieuw dichtbij het halen van de tweede kwalificatie aan zullen zitten. In Melbourne en Maleisië zat Giancarlo er dichtbij, en dat zal daar niet veel anders zijn.” Adrian Sutil sprak met Adam Cooper. PPB
,,Ik had van tevoren veel vertrouwen in de race. Mijn plan was om in de eerste bocht de buitenkant te nemen, en dat werkte perfect. Ik won een aantal posities, maar ook tijdens de ronde zelf ging ik aan drie auto’s voorbij. Het ging dus heel goed, en ik kan wel zeggen dat het een uitstekend eerste rondje was! Bourdais ging eraf, net als Glock.”
Hoe ging het daarna?
,,De snelheid van de auto was goed, ik had veel vertrouwen en ik kon dichtbij Vettel in de buurt blijven. Maar aan hem voorbij gaan was een lastigere opgave, want de aerodynamica werkt minder goed als je vlak achter een auto gaat rijden en het circuit van Sepang vraagt juist veel van de aerodynamica. Maar na zes ronden was het sowieso einde verhaal voor mij. Ik schakelde terug en de bak bleef hangen in de derde versnelling. Met geen mogelijkheid kreeg ik ‘m weer aan de praat en dus kon ik niet veel anders doen dan de auto in het gras parkeren en de motor uitzetten.” Vertelde het team je dat het voorbij was?
,,Nee, want het ging heel snel. Toen zij opmerkten dat de hydraulische druk daalde, stond ik al langs de kant. In Melbourne hadden we trouwens eenzelfde soort probleem na slechts acht ronden, en op bijna dezelfde positie.”
Voor jou draaide de kwalificatie uit op een teleurstelling, maar ben je wel goed te spreken over de raceronden die je reed?
,,Ja, want de racesnelheid is een stuk beter. Er is op het moment een probleem als we de zachte banden gebruiken in de kwalificatie, dan glijdt de auto alle kanten op. Ik moest daarom kwalificeren met de harde banden, wat zeker niet de beste keuze is. Maar in de race ging het daardoor wél goed. Dat gebeurde ook in Melbourne, waar mijn eerste ronde eveneens heel goed ging en de auto is absoluut competitiever dan die van vorig jaar. Aan de kwalificatie moeten we alleen nog werken, want daar hebben we nog veel moeite mee.” Gaf de snelheid die je kon rijden je vertrouwen?
,,Ik heb genoeg zelfvertrouwen, maar in de kwalificatie verlies je dat wel eens. Dan gedraagt de auto zich opeens heel anders, en denk je meer grip te hebben en dan verlies je juist alle grip. We weten niet precies wat er is gebeurd, maar Williams leek ook grote problemen te hebben met de banden. Soms is het moeilijk te begrijpen, omdat de ene auto in het team het wel goed doet en de ander niet. Maar niemand weet waarom. We moeten het probleem achterhalen, en in Bahrein gaat het sowieso anders omdat het een ander circuit is.” Wat verwacht je van de komende race?
,,Bahrein vraagt veel minder van de aerodynamica van de auto. Op de rechte stukken moet je snel zijn, maar ik denk dat dat allemaal heel dicht bij elkaar zal zitten. Het is een circuit met voornamelijk hairpins en ook heeft het een aantal snelle bochten, maar er zijn vooral bochten die in de tweede versnelling gereden moeten worden. Je moet dus een auto hebben die op mechanisch vlak sterk is. Dat zou ons beter moeten liggen. Ik denk dat wij opnieuw dichtbij het halen van de tweede kwalificatie aan zullen zitten. In Melbourne en Maleisië zat Giancarlo er dichtbij, en dat zal daar niet veel anders zijn.” Adrian Sutil sprak met Adam Cooper. PPB