Vragenvuur: James Key
Als een van de sleutelfiguren bij MF1 Racing is technisch-directeur James Key de aangewezen persoon om zijn visie te geven op de ontwikkelingen bij het team van Christijan Albers. ,,De andere teams zetten hun ontwikkeling langzaam stil, maar wij gaan nog even door.”
Hoe kan het team zorgen dat een diskwalificatie zoals in Hockenheim in de toekomst voorkomen wordt?
,,Wij zijn een klein team en kunnen niet alle onderdelen continu vervangen, maar in dit geval hadden we dat wel moeten doen. De achtervleugels waarop de auto’s van Tiago en Christijan zijn afgekeurd zaten al te lang op de auto en waren door de invloed van de uitlaatgassen bovendien zachter geworden dan ze zouden moeten zijn. In Hongarije hebben we nieuwe onderdelen.” Afgezien van de diskwalificatie: hoe ging het in Hockenheim?
,,We hadden een aantal nieuwe aërodynamische onderdelen op de auto. Vrij simpele dingen, maar ze hielpen wel. Op vrijdag kwam het er nog niet echt uit, we hadden verwacht sneller te zijn. De kwalificatie op zaterdag ging ook niet helemaal zoals we wilden, en in Christijans geval hadden we ook nog dat motorprobleem. Maar in de race hadden we het tempo weer te pakken. Christijans snelste ronde was minder dan twee seconden langzamer dan die van Michael Schumacher, en dat is ronduit goed.” Hoe verliep zijn race?
,,Hij heeft het erg goed gedaan. Nadat hij van achteren moest starten had hij Sato snel te pakken en ook Scott Speed kon hij goed bijhouden en uiteindelijk zelfs passeren. Jammer dat hij door technische problemen aan het eind wat terugviel, maar hij heeft goede rondetijden gereden en gevechten laten zien, dus dat was goed.” De laatste Grand Prix’ komen jullie in de kwalificatie regelmatig in de tweede sessie terecht. Is dat het teken dat jullie vooruitgang boeken?
,,Het plan is altijd geweest om een auto te bouwen die we continu kunnen doorontwikkelen. We wisten wat we moesten doen om de enorme achterstand die we vorig jaar hadden, in te lopen. Op de Nürburgring kwam die vooruitgang voor het eerst echt naar voren in de rondetijden en sindsdien gaat het steeds beter.” Denk je dat de Hungaroring jullie goed ligt?
,,Dat weet je nooit helemaal zeker, maar ik denk het wel want het is geen stop-start circuit zoals Hockenheim. Je hebt veel downforce nodig en de aërodynamische balans is er minder doorslaggevend. Dat zou ons moeten liggen. Dat er geen lang recht stuk is komt ons ook niet slecht uit.” Bridgestone doet het de laatste races erg goed. Profiteert MF1 Racing daarvan?
,,Ja, in Magny-Cours en Hockenheim waren de Bridgestone-banden erg goed. In de race lijken onze banden beter te zijn dan de Michelins, al zijn zij in de kwalificatie weer wat beter en hebben ze meestal betere outlaps. Maar dat kan ook aan de strategie liggen.” Er mag niet meer getest worden. Kunnen jullie hierdoor terrein goedmaken, omdat de rest niet sneller wordt?
,,Ja en nee. Wij testen ongeveer een kwart van wat sommige topteams afleggen aan testronden. Als we testen dan doen we dat heel specifiek en gecontroleerd, we maken optimaal gebruik van elke ronde. Het testverbod treft ons dus wel degelijk, want van een testdag in Silverstone kunnen we al heel veel leren. Toch blijven we met nieuwe onderdelen komen. Bijna alle teams concentreren zich al op 2007, maar wij gaan nog even door met het ontwikkelen van onze huidige auto, dus wie weet kunnen we het gat naar de topteams nog kleiner maken. In Monza komt er nog een aëro-update: ik denk dat weinig teams dat zo kort voor het eind van het jaar nog zullen doen.” Hoe zit het met de motor voor 2007? Er is nog niets bekend, maar wanneer moet je dat weten voor het ontwerp van de nieuwe auto?
,,Gisteren! Er zijn zoveel factoren in het ontwerp die afhangen van de motor. De achterkant van het chassis, delen van de versnellingsbak, het uitlaatsysteem en natuurlijk alle software. Maar als je een team bent dat om de zoveel jaar van leverancier wisselt, dan ben je gewend om overal wat reserves in te bouwen zodat je eventuele afwijkende maten kunt verwerken in het ontwerp. Maar liever niet teveel, en hoe eerder we het weten, hoe beter.” De Toyota-motoren zijn na de Grand Prix van Brazilië niet meer beschikbaar, dus als jullie in december willen testen dan moet er een nieuwe motor zijn, toch?
,,Juist. Maar er is al veel dat we voor die tijd kunnen doen, maar tegen die tijd moeten we absoluut al wel een motor hebben. Niet dat ik me daar zorgen over maak: ik weet zeker dat we binnenkort een aankondiging kunnen doen.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van MF1 Racing.