McLarens [schuin}Chief Operating Officer{schuin] Martin Whitmarsh weet dat zijn team een kleine achterstand heeft op Ferrari, maar kijkt toch vol goede moed uit naar de race in Maleisië. ,,We gaan naar Sepang met het doel om te winnen.”Ondanks dat McLaren Mercedes de eerste Grand Prix van dit seizoen niet wist te winnen, verliet het team Australië gemotiveerd en vol optimisme. Een week voor het begin van de tweede race in het Maleisische Sepang is de sfeer bij McLaren niet veranderd. Whitmarsh erkent dat het team nog moet werken aan de banden van Bridgestone en dat de lange runs van de MP4-22 verbeterd moeten worden, maar al met al verwacht de Brit dat McLaren in Maleisië dichter bij Ferrari zal zitten dan in Melbourne.

Heeft de MP4-22 in Melbourne naar verwachting gepresteerd?

Martin Whitmarsh: ,,De Australische Grand Prix was een goede ervaring en heeft bij ons een positief gevoel achtergelaten. We waren betrouwbaar en we hebben het gehele weekeinde geen last gehad van grote problemen. Dat was voor iedereen bevredigend. Ook hebben onze beide coureurs naar behoren gepresteerd en hun hele manier van werken was motiverend. Dat heeft ons het gevoel gegeven dat ons in de toekomst nog meer te wachten staat."

,,Aan de anderekant gaat McLaren naar iedere Grand Prix om te winnen en in dat opzicht hebben we ons tekort gedaan. Maar door het constructeurskampioenschap te leiden en een tweede en derde plaats te scoren, zijn we dit jaar toch goed begonnen."

,,Hierop kunnen we voort borduren en een gooi doen naar het kampioenschap. De Formule 1 is op dit moment competitiever dan ooit tevoren, met teams die een groot budget hebben, en de verwachtingen zijn hoog. Vergeleken met veel andere teams hebben we Australië met een goed gevoel verlaten en we zullen onze auto per race verbeteren. Op dit moment ligt onze prioriteit bij het verkleinen van het gat met Ferrari, maar we hebben ze in ons zicht.”

Zijn er specifieke aspecten aan de MP4-22 die nog verbeterd moeten worden na de eerste race?

,,De MP4-22 is in het algemeen een goede auto en vooral in de kwalificatie erg sterk. We moeten nog wel op de achterbanden van Bridgestone letten en ook op de lange afstand kunnen we ons nog verbeteren. Deze gegevens hadden we al dankzij tests die we afgelopen winter gedaan hebben en dat zijn ook de aspecten waar we ons in het toekomstige ontwikkelingsprogramma op zullen focussen.”

Wat vind je na de race in Australië, van de twee Bridgestone-compounds in de race en in hoeverre bepaalt dat de strategie?

,,Ik denk dat Bridgestone twee goede bandentypes had in Australië. Er waren duidelijke verschillen in prestatie tussen de eerste ronde en over de lange afstand bekeken. Dat betekent dat beide types duidelijk veschillend zijn, en dat is precies de bedoeling. Sommige teams werden geteisterd door het feit dat ze de zachtste bandenspecificatie in de race wilden gebruiken, en dat was een behoorlijke uitdaging. Over het algemeen betekende het dat de meeste teams de zachtste bandenspecificatie in de laatste stint inzetten. BMW Sauber had besloten die compound in de eerste stint te gebruiken en dat had weer invloed op onze race. Maar voor het publiek zal het wel interessant zijn.”

Waar hebben jullie je tijdens de test in Maleisië deze week op geconcentreerd?

,,Onze auto is redelijk betrouwbaar en ook met de koeling zit het goed, dus daar hebben we ons gelukkig niet veel mee bezig gehouden. We hebben vooral gekeken daar de lange runs en de prestaties in het algemeen geprobeerd te verbeteren. We hebben veel nieuwe componenten op de auto aangebracht en in dat opzicht was het een productieve test. Maar ook de andere teams hebben hard gewerkt en zich verbeterd. Op zich kun je uit de rondetijden niet veel halen, omdat elk team met verschillende benzinehoeveelheden heeft gereden, maar aankomende zaterdag zullen we weten of we ons meer verbeterd hebben dan onze concurrenten.”

Wat verwacht je van de race op Sepang?

,,Sepang is een veeleisend circuit waar we vorig jaar ondermaats hebben gepresteerd. Dit seizoen hebben we een competitief pakket en we gaan naar Sepang om te winnen. We zijn ons bewust van de kleine achterstand die we hebben op Ferrari, vooral op de lange afstand, maar we verwachten op dit circuit dichter bij Ferrari te zitten.”

Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door de pr-afdeling van McLaren Mercedes.