Formule1
Daan de Geus
12 maart 2012
Romain Grosjean maakt zich na een afwezigheid van twee jaar op voor zijn terugkeer in de Formule 1. De Lotus-coureur, die in 2009 zeven Grands Prix reed en daarin niet echt de gelegenheid kreeg zijn kunnen te tonen, is vastbesloten zijn tweede kans met beide handen aan te grijpen.
Hoe voel je je, zo aan de vooravond van je eerste volledige Formule 1-seizoen?
“Ik voel me prima op mijn plek bij het team en heb erg veel zin in de eerste race van het jaar. Hoewel we, uiteraard niet volgens plan, één van de drie testweken hebben moeten missen, zijn de testweken en samenwerking met het team verder fantastisch verlopen. Dat we tijdens de eerste Barcelona-test tegen een probleem aanliepen, kan echter ook als een soort van oefening of leermoment gezien worden. Iedereen werkte tijdens de test daarna in ieder geval twee keer zo hard om te laten zien dat we er goed voor staan, wat volgens mij ook echt zo is.” De Grand Prix van Australië is dit jaar weer de seizoensopener. Heb je wel eens eerder op het Albert Park circuit geracet?
“Nee. Ik ben zelfs pas één keer eerder in Australië geweest: in 2009, toen ik nog derde man bij Renault was. Ik vind Australië echter een geweldig land en Melbourne is een fantastische stad. Het circuit ziet er ook heel leuk uit, dus ik hoop dat de baan me ook goed ligt. De sfeer is er hoe dan ook immens en was één van mijn favoriete Grands Prix om als ‘bezoeker’ bij te zijn, dus ik ben erg benieuwd naar hoe het is om er te rijden.” De nieuwe simulator op de fabriek is nog niet klaar voor gebruik, dus hoe heb je je voorbereid op dit voor jou onbekende circuit?
“Ik heb veel on-board video’s van het circuit bekeken! Daarnaast heb ik samen met mijn engineers uiteraard ook de data van vorig jaar geanalyseerd en is het de bedoeling dat ik veel ga rijden tijdens de vrije trainingen, zodat ik de baan goed leer kennen. Wat de simulator betreft: die gaat als het goed is binnenkort ‘online’ en ik verheug me erop er dan mee aan de slag te gaan.” Heb je al wel een indruk van Albert Park, wat een stratencircuit is dat altijd speciaal voor de race wordt aangelegd en waar de baan gedurende het weekend dus beter moet worden?
“Dat de baan steeds beter wordt en meer grip gaat bieden, is alleen maar gunstig. Dat je gedurende het weekend meer grip vindt, is iets waar je vanzelf gewend aan raakt. In de cockpit voel je daar verder overigens helemaal niet zoveel van, al zie je het natuurlijk wel aan de rondetijden. Van wat ik op de on-board video’s heb gezien, is Albert Park hoe dan ook een leuk circuit met een spannende lay-out, waar onze auto het hopelijk goed kan doen.” Je hebt tijdens de wintertests trouwens alleen maar in droge omstandigheden gereden, terwijl Melbourne bekend staat om zijn grillige weer. Wanneer heb je voor het laatst in de regen met een Formule 1-auto in de weer geweest?
“Dat was in 2009, tijdens de derde vrije training voor de Braziliaanse Grand Prix. Een tijd geleden dus, maar ik voel me er klaar voor en ga er gewoon het beste van maken als we regen krijgen. Ik vind het overigens altijd leuk om in natte omstandigheden te racen, dus misschien heb ik daardoor alsnog een streepje voor.” Als je verder kijkt dan alleen de eerste race, wat zijn dan je doelen voor 2012?
“Het is mijn ambitie om telkens alles te geven en het maximale uit mijzelf en de auto te halen. Ik heb geen specifieke puntenaantal of een bepaalde plaats in het kampioenschap in gedachten. Ik wil gewoon mijn best voor het team doen, zo min mogelijk fouten maken en tijdens elke race punten scoren en zo een mooi puntentotaal bij elkaar rijden voor het team.” Tot slot: wat vind je van de manier waarop er gereageerd is op je comeback in de Formule 1?
“Ik ben verrast dat mensen thuis in Frankrijk er zo’n big deal van hebben gemaakt, maar het is natuurlijk wel leuk dat ze dat doen. Ik zie het namelijk liever zo dan dat ik niet in de Formule 1 zit en ze me helemaal geen aandacht geven! Dat de E20 een goede bolide lijkt te zijn, draagt er verder aan bij dat mensen op mij en Lotus letten. Ik zie dat uiteraard als een goed teken en hoop dat het zo blijft.” Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Lotus.
“Ik voel me prima op mijn plek bij het team en heb erg veel zin in de eerste race van het jaar. Hoewel we, uiteraard niet volgens plan, één van de drie testweken hebben moeten missen, zijn de testweken en samenwerking met het team verder fantastisch verlopen. Dat we tijdens de eerste Barcelona-test tegen een probleem aanliepen, kan echter ook als een soort van oefening of leermoment gezien worden. Iedereen werkte tijdens de test daarna in ieder geval twee keer zo hard om te laten zien dat we er goed voor staan, wat volgens mij ook echt zo is.” De Grand Prix van Australië is dit jaar weer de seizoensopener. Heb je wel eens eerder op het Albert Park circuit geracet?
“Nee. Ik ben zelfs pas één keer eerder in Australië geweest: in 2009, toen ik nog derde man bij Renault was. Ik vind Australië echter een geweldig land en Melbourne is een fantastische stad. Het circuit ziet er ook heel leuk uit, dus ik hoop dat de baan me ook goed ligt. De sfeer is er hoe dan ook immens en was één van mijn favoriete Grands Prix om als ‘bezoeker’ bij te zijn, dus ik ben erg benieuwd naar hoe het is om er te rijden.” De nieuwe simulator op de fabriek is nog niet klaar voor gebruik, dus hoe heb je je voorbereid op dit voor jou onbekende circuit?
“Ik heb veel on-board video’s van het circuit bekeken! Daarnaast heb ik samen met mijn engineers uiteraard ook de data van vorig jaar geanalyseerd en is het de bedoeling dat ik veel ga rijden tijdens de vrije trainingen, zodat ik de baan goed leer kennen. Wat de simulator betreft: die gaat als het goed is binnenkort ‘online’ en ik verheug me erop er dan mee aan de slag te gaan.” Heb je al wel een indruk van Albert Park, wat een stratencircuit is dat altijd speciaal voor de race wordt aangelegd en waar de baan gedurende het weekend dus beter moet worden?
“Dat de baan steeds beter wordt en meer grip gaat bieden, is alleen maar gunstig. Dat je gedurende het weekend meer grip vindt, is iets waar je vanzelf gewend aan raakt. In de cockpit voel je daar verder overigens helemaal niet zoveel van, al zie je het natuurlijk wel aan de rondetijden. Van wat ik op de on-board video’s heb gezien, is Albert Park hoe dan ook een leuk circuit met een spannende lay-out, waar onze auto het hopelijk goed kan doen.” Je hebt tijdens de wintertests trouwens alleen maar in droge omstandigheden gereden, terwijl Melbourne bekend staat om zijn grillige weer. Wanneer heb je voor het laatst in de regen met een Formule 1-auto in de weer geweest?
“Dat was in 2009, tijdens de derde vrije training voor de Braziliaanse Grand Prix. Een tijd geleden dus, maar ik voel me er klaar voor en ga er gewoon het beste van maken als we regen krijgen. Ik vind het overigens altijd leuk om in natte omstandigheden te racen, dus misschien heb ik daardoor alsnog een streepje voor.” Als je verder kijkt dan alleen de eerste race, wat zijn dan je doelen voor 2012?
“Het is mijn ambitie om telkens alles te geven en het maximale uit mijzelf en de auto te halen. Ik heb geen specifieke puntenaantal of een bepaalde plaats in het kampioenschap in gedachten. Ik wil gewoon mijn best voor het team doen, zo min mogelijk fouten maken en tijdens elke race punten scoren en zo een mooi puntentotaal bij elkaar rijden voor het team.” Tot slot: wat vind je van de manier waarop er gereageerd is op je comeback in de Formule 1?
“Ik ben verrast dat mensen thuis in Frankrijk er zo’n big deal van hebben gemaakt, maar het is natuurlijk wel leuk dat ze dat doen. Ik zie het namelijk liever zo dan dat ik niet in de Formule 1 zit en ze me helemaal geen aandacht geven! Dat de E20 een goede bolide lijkt te zijn, draagt er verder aan bij dat mensen op mij en Lotus letten. Ik zie dat uiteraard als een goed teken en hoop dat het zo blijft.” Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Lotus.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers