De Hungaroring ligt er weer lekker stoffig bij en de coureurs zijn weinig happig op om stof te happen. Dus is het aan Marussia’s derde rijder Rodolfo Gonzalez, die in de eerste vrije training de plaats van Max Chilton inneemt, om de baan schoon te vegen. Dat zijn tijd van net onder de 1:38 lang standhoudt, heeft niets te maken met dat hij de lat hoog heeft gelegd.
Nico Rosberg duikt er in zijn eerste geklokte ronde maar liefst acht seconden onder. En zelf wordt hij nog eens met 4,5 seconde afgetroefd door Sergio Perez. De McLarens lijken er goed bij te zitten in Hongarije, maar zakken gedurende de sessie toch weer iets terug. Met twee auto’s in de toptien is er toch reden voor tevredenheid bij het team uit Woking.
Het is Red Bull dat de zaken weer het best voor elkaar heeft. Al duurt het lang voordat Sebastian Vettel een tijd kan neerzetten. In zijn eerste run ondervindt hij een remprobleem. “Niets gevaarlijks”, verzekert zijn engineer hem, “maar doe voorzichtig.” Als het euvel is verholpen, heeft Vettel de snelheid snel weer te pakken en verwijst hij teamgenoot Mark Webber naar de tweede plaats.
Kimi Räikkönen is derde, maar ook de Fin is niet gevrijwaard van problemen. Hij schiet tweemaal rechtdoor in de chicane. Oorzaak of gevolg is een langzaam leeglopende band. Voor de rest lijken de Pirelli’s het ondanks de hoge temperaturen (30 graden en het baanoppervlak zelfs oplopend tot 45 graden) prima uit te houden met de nieuwe constructie.
Giedo van der Garde besluit de ochtend op de twintigste plaats, op bijna een seconde van teamgenoot Charles Pic. Aan dat verschil moet niet zwaar worden getild, want de auto’s kenden een verschillende configuratie om de nieuwe onderdelen goed te kunnen vergelijken met hun voorgangers.