Positie | Coureur | Team | Snelste tijd | Ronden |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:18.482 | 15 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:18.901 | 12 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:19.017 | 15 |
4 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:19.351 | 14 |
5 | Valtteri Bottas | Williams | 1:19.421 | 9 |
6 | Sergio Pérez | Force India | 1:19.668 | 9 |
7 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:19.712 | 10 |
8 | Jenson Button | McLaren | 1:19.721 | 16 |
9 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:19.779 | 11 |
10 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:20.230 | 16 |
11 | Felipe Massa | Williams | 1:20.394 | 8 |
12 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:20.622 | 13 |
13 | Adrian Sutil | Sauber | 1:20.811 | 8 |
14 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:20.977 | 7 |
15 | Esteban Gutiérrez | Sauber | 1:21.467 | 8 |
16 | Romain Grosjean | Lotus | 1:21.700 | 6 |
17 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:21.924 | 6 |
18 | Jules Bianchi | Marussia | 1:21.937 | 13 |
19 | Max Chilton | Marussia | 1:22.683 | 13 |
20 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.862 | 11 |
21 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:23.164 | 6 |
22 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:45.509 | 4 |
Mischa Bijenhof
22 mei 2014
Fernando Alonso is de snelste coureur tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Monaco. Op de opdrogende baan zet hij in de slotminuut een rondje van 1:18,482 neer.
Daarmee blijft Alonso Lewis Hamilton voor, die nog wel een poging waagt maar blijft steken op 0,4 seconden van de Spanjaard. Sebastian Vettel is derde, terwijl Daniel Ricciardo in de weinige minuten dat het asfalt vrijwel droog is, geen vrije baan heeft. Daarin is Ricciardo niet de enige.
Een enorme stortbui rond een uur of een zorgt ervoor dat de straten van Monaco drijf- en drijfnat zijn, en hoewel het tegen twee uur alweer begint op te klaren maken de teams geen haast om hun coureurs naar buiten te sturen. Alleen Valtteri Bottas waagt een rondje op regenbanden. Een half uur voor tijd vraagt Mercedes aan Lewis Hamilton of hij na een verkenningsrondje op intermediates misschien eens de droogweerbanden wil proberen, maar Hamilton wil daar aanvankelijk niet aan beginnen. Niet zo vreemd: er zijn nog volop natte plekken op het asfalt en met het enorme koppel van de elektrische motor als extra ondersteuning zijn de Formule 1-wagens van 2014 in de regen amper in het juiste spoor te houden.
Bij Toro Rosso durven ze het wel en daarom is Jean-Eric Vergne de eerste coureur die op zachte slicks de baan opgaat. In zijn kielzog volgt Nico Hulkenberg die de voorkeur geeft aan supersofts. Zodra Vergne’s sectortijden sneller blijken dan die van de reeds gereden ronden op intermediates volgt het hele veld zijn voorbeeld. Vergne klokt de snelste tijd, daarna pakt Alonso die van hem af. Inmiddels zijn er 21 auto’s op de baan en heeft dus vrijwel niemand een vrij rondje. De 22ste en laatste auto is die van Kimi Räikkönen, die met een versnellingsbakprobleem in de garage staat.
Door de grote drukte blijft Alonso’s tijd staan en daarmee doorbreekt de Spanjaard even de hegemonie van Mercedes. Wonderlijk genoeg doen zich geen ongelukken voor: alleen Marcus Ericsson verremt zich bij Poitiers, maar de Zweed, die dit weekend een fraaie helm in de kleuren van zijn illustere landgenoot Ronnie Peterson draagt, kan verder. Hij is wel voorlaatste, net voor de arme Räikkönen. De Ferrari-coureur moet nu afwachten of hij een nieuwe versnellingsbak nodig heeft. Dat zou hem op een gridstraf van vijf plaatsen komen te staan. Een troost: morgen hoeven de Formule 1-coureurs niet in actie te komen en dus hebben de Ferrari-monteurs tijd zat om het euvel te verhelpen.