Lewis Hamilton is tijdens de tweede vrije training in Zuid-Korea opnieuw de snelste man. Hij blijft Sebastian Vettel nipt voor, maar de Red Bull-coureur is wel constanter.

Er wordt veel volop gewisseld tussen de supersoft- en mediumbanden die Pirelli voor dit weekend beschikbaar heeft gesteld. Nu is dat niks nieuws in de tweede vrije training, alleen lopen de strategieën van de teams ditmaal meer uiteen dan gebruikelijk is. Nadat iedereen een rondje of zeven op de mediumbanden heeft afgelegd, kiezen sommige coureurs voor een wissel naar de supersofts, terwijl anderen hun auto laten voltanken om het met diezelfde mediumbanden eens in een racesimulatie te proberen. Zij komen in de slotfase nog een keer naar buiten op supersofts voor een kwalificatierun, terwijl anderen in die fase een lange run op zowel de medium- als de supersofts doen.

En dat terwijl het nog maar de vraag is of we die banden dit weekend nog terug gaan zien. Er is immers nog altijd de dreiging van de tyfoon Fitow, al duiden de meest recente meteorologische voorspelling erop dat deze zal afbuigen naar China. Maar ook in dat geval zal het in Mokpo niet droog blijven: vooral voor zondagochtend wordt veel regen voorspeld.

Voorlopig is het stralend zonnig. Ook voor Kimi Räikkönen, die in de slotminuten van de eerste training zijn Lotus in de prak reed. Zijn auto is namelijk weer gerepareerd, al klaagt Räikkönen in de eerste rondjes die hij ermee rijdt wel dat de sporing allesbehalve perfect is – het ding trekt kennelijk naar rechts. Hij is niet de enige met klachten: Nico Hulkenberg worstelt met overstuur en komt na zijn eerste poging binnen om zijn Sauber anders te laten afstellen.

De snelle tijden worden gereden in het eerste halfuur. Lewis Hamilton zet daarbij een rondje van 1:38,673 op de klokken en daarmee blijft hij tot aan het eind bovenaan de tijdenlijst staan. Over de boordradio spreekt hij van ‘een redelijk rondje, maar niet perfect.’ Red Bull, dat met een nieuwe achtervleugel aantreedt, heeft er evenwel geen antwoord op, want Sebastian Vettel blijft steken op een tiende van de Brit. Het zal hem tot tevredenheid stemmen dat het verval in zijn eigen rondetijden minder is dan bij Hamilton. Fernando Alonso probeert in de slotminuut nog in de buurt te komen, maar Ferrari komt duidelijk snelheid tekort. In zijn dadendrang ondergaat Alonso bijna hetzelfde lot als Räikkönen in de eerste sessie: hij komt in de laatste bocht een meter asfalt tekort, maar houdt het bij een tochtje – op hoge snelheid – door het gras.