VT2: Hamilton dendert door in Bakoe
Eelco den Boer
17 juni 2016
Lewis Hamilton heeft opnieuw de snelste tijd gereden in de straten van Bakoe. Hij is bijna zeven tienden sneller dan Nico Rosberg, die met nog twintig minuten te gaan stilvalt, en meer dan een seconde dan de rest. Max Verstappen noteert de zevende tijd, op 1,8 seconde van Hamilton.
Klokslag vijf uur lokale tijd gaat de tweede vrije training voor de Grand Prix van Europa in Bakoe van start. Dat is geheel volgens plan, maar heeft wel veel voeten in de aarde. Na de eerste sessie hebben diverse coureurs namelijk geklaagd over de kerbstones op het stratencircuit. Deze blijken niet allemaal goed vast te zitten en de schroeven laten sporen na op de banden.
De GP2-kwalificatie moet wijken zodat er spoedreparaties kunnen worden uitgevoerd om groter leed te voorkomen. Na de herstelwerkzaamheden geeft Charlie Whiting toch het groene licht voor het begin van de tweede training, al blijkt uit videobeelden dat er nog wat losse elementen zijn.
Red Bulls gerepareerd
Bij Red Bull hebben ze ook niet stil gezeten tijdens de lunch. Het olielek dat Max Verstappen in de eerste training dwars zat is opgelost en ook de auto van Daniel Ricciardo is weer opgelapt nadat hij de rechterachterkant eraf had gereden in het openingsbedrijf. Net als in de ochtendsessie verkijken veel coureurs zich in de haakse bochten en moet er hier en daar een paar keer gestoken, of een donut gedraaid, worden om weer terug op het rechte pad te komen. Ook Verstappen laat zien dat hij de speciale verrichtingen beheerst. Mercedes geeft vroeg in de sessie al het tempo aan, gevolgd door de Force India’s en Valtteri Bottas. Ook de McLarens zitten er aanvankelijk redelijk bij, maar dat is vaker het geval op vrijdag, waarna het er later in het weekend vaak niet meer aan te pas komt. Maar het is in ieder geval een bemoedigend teken voor Honda op een circuit met zo veel rechte stukken. Voor het Renault-aangedreven Red Bull zijn de lange eindes minder positief, maar met een zevende plaats houdt Verstappen het verlies beperkt. Ricciardo besluit de sessie op de tiende plaats. Opvallende genoeg staat Carlos Sainz met de oude Ferrari-krachtbron op de zesde plek, nog voor de fabrieks-Ferrari’s die het met de achtste en dertiende positie rustig aan doen. Nico Rosberg moet na ruim een uur zijn Mercedes aan de kant zetten met een technisch probleem. Ook Kimi Räikkönen valt met nog een paar minuten te gaan stil.
Bij Red Bull hebben ze ook niet stil gezeten tijdens de lunch. Het olielek dat Max Verstappen in de eerste training dwars zat is opgelost en ook de auto van Daniel Ricciardo is weer opgelapt nadat hij de rechterachterkant eraf had gereden in het openingsbedrijf. Net als in de ochtendsessie verkijken veel coureurs zich in de haakse bochten en moet er hier en daar een paar keer gestoken, of een donut gedraaid, worden om weer terug op het rechte pad te komen. Ook Verstappen laat zien dat hij de speciale verrichtingen beheerst. Mercedes geeft vroeg in de sessie al het tempo aan, gevolgd door de Force India’s en Valtteri Bottas. Ook de McLarens zitten er aanvankelijk redelijk bij, maar dat is vaker het geval op vrijdag, waarna het er later in het weekend vaak niet meer aan te pas komt. Maar het is in ieder geval een bemoedigend teken voor Honda op een circuit met zo veel rechte stukken. Voor het Renault-aangedreven Red Bull zijn de lange eindes minder positief, maar met een zevende plaats houdt Verstappen het verlies beperkt. Ricciardo besluit de sessie op de tiende plaats. Opvallende genoeg staat Carlos Sainz met de oude Ferrari-krachtbron op de zesde plek, nog voor de fabrieks-Ferrari’s die het met de achtste en dertiende positie rustig aan doen. Nico Rosberg moet na ruim een uur zijn Mercedes aan de kant zetten met een technisch probleem. Ook Kimi Räikkönen valt met nog een paar minuten te gaan stil.