Lewis Hamilton is in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Zuid-Korea de snelste coureur. De baan droogt op, maar niet genoeg.

Alle weersvoorspellingen ten spijt is het bij aanvang van de tweede vrije training nog steeds kletsnat. En in tegenstelling tot de eerste sessie, waar in het eerste halfuur hoegenaamd niets gebeurde, gaan alle coureurs de baan op. Als de meteorologen er op vrijdag naastzitten, wie zegt dan immers dat de voorspelde droge zondag niet in het water valt? Toch maar wat oefenen in de regen, is dus het devies.

Toch droogt het gaandeweg wat op, in elk geval genoeg voor de coureurs om over te schakelen naar intermediates. Na ruim twintig minuten zet Lewis Hamilton daarmee een tijd neer van 1:50,828, waarmee hij onderstreept dat de baan een stuk sneller is dan vanmorgen. Maar hoewel de regen zich beperkt tot wat spetters, droogt de baan amper op, want bijna een uur later staat Hamiltons tijd nog steeds als snelste vermeld, en helemaal aan het eind van de training nog steeds.

Een enkele waaghals probeert of er al op slicks gereden kan worden. Jaime Alguersuari bijt het spits af, maar merkt al snel dat zijn keuze voor droogweerbanden wat te gewaagd is. In de eerste bocht glijdt hij rechtdoor, maar als hij het circuit weer opstuurt, verremt Nico Rosberg zich op dezelfde plek als de Spanjaard een paar seconden eerder. Ondanks zijn intermediates kan Rosberg zijn Mercedes niet meer controleren en hij beukt in de flank van Alguersuari’s Toro Rosso.

Het kost hem zijn voorvleugel, die klem komt te zitten onder zijn rechtervoorwiel. Zo kan hij de pits niet bereiken en voor Rosberg eindigt de sessie dan ook een paar bochten verderop. Alguersuari haalt de pits wel, maar heeft schade aan de flank van zijn auto. Toch slagen zijn monteurs erin de auto weer in orde te krijgen voor het laatste kwartier van de training.

Felipe Massa volgt Alguersuari’s voorbeeld door het te proberen op slicks, maar veel haalt dat niet uit. Hij komt vier seconden tekort op de tijd van Hamilton, wat bewijst dat inermediates nog altijd de juiste banden zijn. Toch is het daarmee ook best lastig, zo valt te zien als Fernando Alonso op de profielbanden óók spint.

Over de rondetijden valt weinig zinnigs te schrijven. Nu de eerste vrije training amper benut is en de weersvoorspellingen niet eenduidig zijn, moet er een inhaalslag gemaakt worden. Het gat tussen de snelste en de langzaamste auto bedraagt bijna tien seconden, wat toch echt meer is dan gebruikelijk. Dit komt natuurlijk door de verschillende programma’s die de teams afwerken, want waarom zien we Fernando Alonso anders tot vijf keer toe in en uit de pits rijden zonder een geklokte ronde te laten noteren?

Aan het eind laat ook Alonso – en met hem trouwens nog meer coureurs – zich verleiden tot een run op droogweerbanden. Niemand slaagt erin op die slicks zijn tijd te verbeteren, en als Buemi spint en Vettel zich keer op keer verremt, komt het antwoord uit de auto van Bruno Senna. De Braziliaan krijgt van zijn engineer de vraag of hij denk dat het tijd is voor slicks. Het antwoord van Senna is kort maar duidelijk: nee.

Bekijk hier de uitslagen