Formule1
Mischa Bijenhof
15 april 2011
De tweede vrije training geeft een veel realistischer beeld van de verhoudingen. Vettel is opnieuw snelste, maar Hamilton volgt op slechts een tiende.
Opnieuw is het moeilijk te voorspellen welke waarde er aan de snelste ronden moet worden gehecht. Vrijwel alle teams doen lange runs, maar de meeste coureurs proberen het ook tenminste eenmaal met zachte banden en weinig brandstof. Het moment waarop ze dit doen – de baan wordt door het rubber almaar sneller – is doorslaggevend voor de uiteindelijke rondetijd.
Zo is Hamilton al vroeg in de sessie bezig met een kwalificatiesimulatie, terwijl Button zijn lichte run tot het laatst bewaart. Het brengt het McLaren-duo naar de tweede en derde plek, waarbij Button ondanks zijn gunstiger schema een tiende langzamer is dan Hamilton. Verrassend snel zijn de Mercedes-coureurs, die na een onopvallende ochtendsessie nu al snel aan de slag gaan met hun kwalificatieafstelling en de racesimulaties voor later bewaren. Rosberg rijdt de vierde tijd, Schumacher de vijfde.
Er is ook een déjà-vu als Nick Heidfeld zijn Renault in de banden parkeert. Hij kan een forse dosis overstuur in bocht twee niet corrigeren en rijdt zijn voorvleugel kapot. Na wat heen en weer gesteek – Formule 1-auto hebben ook een achteruitversnelling! – vervolgt Heidfeld zijn weg, maar met de bungelende voorvleugel als potentieel struikelblok besluit hij de Renault achter de pits op een vluchtweg te parkeren. De monteurs schieten hem te hulp, waarbij Heidfeld zijn misser probeert goed te maken door zelf te helpen met het voortduwen van de R31. Even later kan hij de training hervatten.
Problemen zijn er bij Tonio Liuzzi, die in de slotminuten van de ochtendtaining al stilviel en tot vlak voor het eind van de tweede training moet wachten voordat hij wat ronden kan rijden. Paul di Resta komt helemaal niet aan rijden toe.
Ondanks dat Liuzzi maar een vliegende ronde klokt, is hij net als teamgenoot Karthikeyan de beide Virgins te snel af. Jerome D’Ambrosio klopt bovendien teamgenoot Glock, die de langzaamste tijd noteert na een gemankeerde sessie waarin hij langdurig in de garage staat.
Uitslag
1 Vettel (Red Bull) 1:37.688
2 Hamilton (McLaren) 1:37.854
3 Button (McLaren) 1:37.935
4 Rosberg (Mercedes) 1:37.943
5 Schumacher (Mercedes) 1:38.105
6 Massa (Ferrari) 1:38.507
7 Sutil (Force India) 1:38.735
8 Heidfeld (Renault) 1:38.805
9 Petrov (Renault) 1:38.859
10 Webber (Red Bull) 1:39.327
11 Kobayashi (Sauber) 1:39.538
12 Maldonado (Williams) 1:39.667
13 Buemi (Toro Rosso) 1:39.771
14 Alonso (Ferrari) 1:39.779
15 Alguersuari (Toro Rosso) 1:39.828
16 Barrichello (Williams) 1:39.925
17 Perez (Sauber) 1:39.953
18 Kovalainen (Lotus) 1:40.476
19 Trulli (Lotus) 1:41.482
20 Karthikeyan (HRT) 1:42.902
21 Liuzzi (HRT) 1:43.850
22 D’Ambrosio (Virgin) 1:44.008
23 Glock (Virgin) 1:44.747
24 Di Resta (Force India) -:–.—
1 Vettel (Red Bull) 1:37.688
2 Hamilton (McLaren) 1:37.854
3 Button (McLaren) 1:37.935
4 Rosberg (Mercedes) 1:37.943
5 Schumacher (Mercedes) 1:38.105
6 Massa (Ferrari) 1:38.507
7 Sutil (Force India) 1:38.735
8 Heidfeld (Renault) 1:38.805
9 Petrov (Renault) 1:38.859
10 Webber (Red Bull) 1:39.327
11 Kobayashi (Sauber) 1:39.538
12 Maldonado (Williams) 1:39.667
13 Buemi (Toro Rosso) 1:39.771
14 Alonso (Ferrari) 1:39.779
15 Alguersuari (Toro Rosso) 1:39.828
16 Barrichello (Williams) 1:39.925
17 Perez (Sauber) 1:39.953
18 Kovalainen (Lotus) 1:40.476
19 Trulli (Lotus) 1:41.482
20 Karthikeyan (HRT) 1:42.902
21 Liuzzi (HRT) 1:43.850
22 D’Ambrosio (Virgin) 1:44.008
23 Glock (Virgin) 1:44.747
24 Di Resta (Force India) -:–.—