VT3: Hamilton blijft baas in eigen huis
Eelco den Boer
9 juli 2016
Lewis Hamilton heeft de snelste tijd genoteerd in de derde vrije training voor de Grand Prix van Engeland. Hij is een tiende sneller dan teamgenoot Nico Rosberg. Max Verstappen noteert de vierde tijd in de sessie, die even moet worden onderbroken vanwege een zware klapper van Marcus Ericsson.
Bij gebrek aan actie op de baan bij het begin van de training, kijken de fans maar gespannen naar het weer. Aan het Britse wolkendek valt op zaterdagochtend echter nog weinig af te lezen. De zon dreigt soms even door te breken, maar af en toe valt er toch ook neerslag naar beneden. De verwachting is dat het ook voor de kwalificatie vanmiddag en race morgen onbestendig blijft.
Hoewel de regen niet echt doorzet, is het genoeg om voor een natte baan te zorgen. Of zoals Max Verstappen het omschrijft: ‘Een beetje vochtig, maar zeker nog niet geschikt voor slicks’. De installatierondes worden dan ook op intermediates of zelfs full wets verreden.
Nico Rosberg doet het erg voorzichtig aan. Hij miste de tweede vrije training al door een waterlek en wil geen enkel risico nemen om nog meer voorbereidingstijd te verliezen. Hij gaat dan ook snel weer naar buiten voor nog een, iets sneller, rondje. Maar hij komt opnieuw binnen zonder tijd op de klokken te zetten.
Ook de andere coureurs hebben weinig zin om de baan droog te rijden. Dus is het na bijna twintig minuten, wanneer de baan zo goed als droog is, Rosberg die als eerste een tijd laat noteren op de harde banden. Het is het startsein voor meer bedrijvigheid op de baan.
Crash Ericsson
Een onschuldige spin van Felipe Nasr is het eerste opvallende moment van de sessie, maar wordt snel gevolgd door een minder onschuldige uitglijder van Marcus Ericsson. De Sauber-coureur komt over het nog natte kunstgras naast de kerbs in een spin en knalt hard de muur in aan de andere kant van de baan. Bij de impact schiet zijn stuurwiel los en klapt tegen hem aan. Ericsson kan uitstappen, maar zoekt snel de dokter op om met name zijn nek te laten checken. Het is de vraag of de coureur en de auto op tijd kunnen worden opgelapt voor de kwalificatie. Ook de afzetting is flink beschadigd en het duurt even voordat alles weer is hersteld. Maar met nog vijf minuten te gaan, kan de sessie toch worden hervat. Inmiddels komen er wel weer wat druppels uit de lucht, maar daar ondervinden de coureurs weinig hinder van. Zowel Rosberg als Hamilton verbetert zijn tijd, waarbij de marge ongeveer gelijk blijft. Daniel Ricciardo duikt net onder de tijd die Verstappen noteerde vlak voor de crash van Ericsson en pakt daarmee de derde plaats van hem af. De Red Bulls zijn wel een halve seconde langzamer dan de Mercedessen. Sebastian Vettel is vijfde, maar wordt in de slotminuten weer getroffen door een versnellingsbaksprobleem. Dat zou opnieuw een gridstraf van vijf plaatsen betekenen.
Een onschuldige spin van Felipe Nasr is het eerste opvallende moment van de sessie, maar wordt snel gevolgd door een minder onschuldige uitglijder van Marcus Ericsson. De Sauber-coureur komt over het nog natte kunstgras naast de kerbs in een spin en knalt hard de muur in aan de andere kant van de baan. Bij de impact schiet zijn stuurwiel los en klapt tegen hem aan. Ericsson kan uitstappen, maar zoekt snel de dokter op om met name zijn nek te laten checken. Het is de vraag of de coureur en de auto op tijd kunnen worden opgelapt voor de kwalificatie. Ook de afzetting is flink beschadigd en het duurt even voordat alles weer is hersteld. Maar met nog vijf minuten te gaan, kan de sessie toch worden hervat. Inmiddels komen er wel weer wat druppels uit de lucht, maar daar ondervinden de coureurs weinig hinder van. Zowel Rosberg als Hamilton verbetert zijn tijd, waarbij de marge ongeveer gelijk blijft. Daniel Ricciardo duikt net onder de tijd die Verstappen noteerde vlak voor de crash van Ericsson en pakt daarmee de derde plaats van hem af. De Red Bulls zijn wel een halve seconde langzamer dan de Mercedessen. Sebastian Vettel is vijfde, maar wordt in de slotminuten weer getroffen door een versnellingsbaksprobleem. Dat zou opnieuw een gridstraf van vijf plaatsen betekenen.
Gerelateerd nieuws