Terwijl iedereen zich druk maakte over de plannen van Fernando Alonso, de benzinetemperatuur in de BMW Saubers of de eenmalige terugkeer van Michael Schumacher tijdens een test van Ferrari, presenteerde de FIA onlangs een verbazingwekkend persbericht dat tot nu toe vrijwel onopgemerkt is gebleven.Tijdens een zitting van de World Motor Sport Council op 24 oktober werd besloten dat het motorenreglement voor de komende tien jaar bevroren is. Van 2008 tot en met 2018 worden de huidige 2,4 liter achtcilinders gebruikt. Veranderen kan, maar pas na vijf jaar en dan nog alleen als alle motorenbouwers het er mee eens zijn.

Het bericht verscheen her en der op websites, maar sneeuwde onder in de geruchtenstroom over Alonso’s naderende breuk met McLaren. Ook in de dagen daarna is weinig aandacht besteed aan het besluit van de WMSC.

Raar, want het is op zijn minst opvallend wat de FIA na ruggespraak met de WMSC heeft besloten. De afgelopen jaren werden talloze plannen gesmeed voor de introductie van duurzame technieken in de Formule 1.

In Max Mosleys ‘Brave New World’ reden Formule 1-auto’s op biologische brandstof en zouden ze zijn uitgerust met voorzieningen die remenergie opslaan en deze later weer vrijgeven als extra vermogen (KERS).

Ook werden we warm gemaakt voor extreem efficiënte turbomotoren, brandstoflimieten en andere technieken die passen in de plannen die autofabrikanten maken voor de auto’s waar u en ik zelf in rijden. Duurzaamheid was het sleutelwoord, volledig in overeenstemming met de huidige trend om eindelijk eens na te gaan denken over zaken als klimaatverandering en het uitputten van fossiele brandstoffen.

Eerst kregen de autofabrikanten de kans om zelf een voorstel te doen. Zij kwamen met een licht afgezwakte variant op het voorstel van de FIA: de huidige motoren behouden tot 2013, KERS en brandstoflimieten introduceren in 2010 en een verlenging van de levensduur van twee naar vier races per motor. Vanaf 2013 zou dan een volledig nieuwe, kleinere motor kunnen worden ingevoerd. Over biologische brandstof kon wat hen betreft gepraat worden.

Ik vond het een goed plan. Het voorstel van de FIA was, zoals wel vaker het geval is bij beslissingen van de federatie, zeer ambitieus, maar daardoor moeilijk uitvoerbaar en waarschijnlijk veel te duur. In plaats van hardnekkig vast te houden aan hun eigen individuele ideeën staken de fabrikanten de koppen bij elkaar en kwamen met een slim compromis. Water bij de wijn van de FIA dus, maar niet meer dan een klein drupje water op een nog altijd heel stevige FIA-wijn.

Daarom was mijn verbazing ook groot toen de FIA op 24 oktober alle ideeën van tafel veegde en voorstelde om alles te laten zoals het is. Waar is het idealisme van Mosley gebleven? Het behouden van de huidige motoren is inderdaad de goedkoopste oplossing, maar als de Formule 1 volgens dat principe zou werken reden we nu nog met de motor voorin. Wat is er gebeurd met de groene plannen?

Het lijkt me dat de autofabrikanten niet zitten te wachten op een bevriezing van het regels voor tien jaar. Op deze manier brengen Toyota, Honda, BMW, Mercedes, Fiat en Renault over een paar jaar auto’s op de markt die technisch geavanceerder zijn dan de motoren die in hun Formule 1-auto’s zitten. Budgetbeheersing is belangrijk, maar wie simpele, rechttoe-rechtaan techniek wil zien gaat maar naar NASCAR kijken.

Er is door nog geen enkele fabrikant geprotesteerd tegen de FIA-plannen. Hopelijk komen ze snel met een verklaring die aantoont hoe belachelijk de plannen van de FIA zijn.

Ik ben het vaak eens met FIA-president Max Mosley, maar als dit zijn idee voor de toekomst van de Formule 1 is, dan hoop ik maar dat hij het enige juiste doet en zich volgend jaar niet verkiesbaar stelt voor een vierde termijn als president.