Renault Sport
Henk Wagenaar Hummelinck
12 mei 2013
Volgend jaar staat er in de Formule 1 heel veel te gebeuren. Zo komt er een geheel nieuwe generatie motoren, die wel kleiner maar zeker niet minder krachtig zullen zijn.
Deze vorm van engine downsizing komt overeen met wat er in de ‘normale’ autowereld gaande is. Op zichzelf een goede zaak, omdat de Formule 1 nu eenmaal een voortrekkersrol pretendeert te vervullen. Voor de ‘show’ is het niet echt nodig, want in 2014 zullen de auto’s er zeker niet langzamer van worden – ook niet sneller, want dan voldoen de huidige circuits niet meer. Het interesseert Jan Publiek sowieso geen biet, of Formule 1-motoren nu acht of zes cilinders hebben.
Met de kennis van nu moet je vaststellen dat er geen slechter moment gekozen had kunnen worden om zo’n geldverslindende ontwikkeling in gang te zetten. Ten eerste is dit redelijk dubieuze initiatief van een club, die al jaren met veel tromgeroffel probeert om via budget capping aan de almaar rijzende kosten paal en perk te stellen. In de tweede plaats is dit alles niet uit te leggen aan een wereld, die al zo lang wordt geteisterd door een financile crisis van heb-ik-jouw-daar.
Ten derde is er nog steeds geen nieuw Concorde Agreement afgesloten. Dit betekent dat zwaarwegende reglementensbeslissingen momenteel niet kunnen worden genomen door de Formula 1 Commission (een redelijk democratische mix van teams, FIA, FOM, race-organisatoren en motorfabrikanten), maar alleen door de FIA zelf. Soms sluipt er per ongeluk een nieuw regeltje tussendoor, zoals dat volstrekt idiote strafpuntensysteem voor stoute coureurs.
Volgens de ‘eigen’ reglementen mag de FIA zelfs, als er niet snel iets gebeurt, tot 20 dagen vóór de eerste race van het seizoen nieuwe regels uitvaardigen. Dat wordt dan lachen-maar-niet-heus: een prima voedingsbodem voor rebelse teams om weer eens te gaan dreigen met een piratenserie. Die overigens pas kans van slagen heeft als Bernie Ecclestone uitstapt.
Ik had het niet gek – zelfs wel verstandig – gevonden, als de FIA zou hebben besloten om de hele excercitie een paar jaar uit te stellen – tot de wereld er wél klaar voor was, zogezegd. Maar zonder een geldig Concorde Agreement was dat natuurlijk onhaalbaar. Een gemiste kans?
Gerelateerd nieuws
Column Robin Frijns: ‘Verstappen kan zó meedoen aan Le Mans, maar ook de snelste zijn?’
15 juni 2024 12:01 - Column