Weblog: Driver of the day, wat win je ermee?
Motorsport Images
Koen Vergeer
15 mei 2019
Je ligt in bed. Je bent alleen. De race… ach nee, de race giert allang niet meer door je hoofd. Dat zondagsritje in Barcelona. Je kijkt nog een keer naar de trofee in de hoek van je kamer: een ludiek in elkaar geknutselde klerenhanger. Daar heb je het dan allemaal voor gedaan, deze winter. Al dat smerige gezondheidsvoedsel weghakken, twee millimeter extra nekspier kweken en vooral dat zogenaamde focussen: maximaliseren.
Bewaar je rust, Max, geduld, Max. Positief blijven. Je bent toch gekozen tot Driver of the Day? Ja, boeie! Er hebben zeker weer veel teleurgestelde Nederlanders gestemd. Wat heb je helemaal gedaan? Je bent er niet vol ingevlogen in bocht 1. En door het gebruikelijke geknoei van de Ferrari’s kon je Vettel buitenom inhalen. Nou nou, alsof dat tegenwoordig zo’n kunst is… Driver of the Day, wat win je ermee?
O ja, ze prijzen je; Horner en Marko. De hemel in. Met hun mantra over maximaliseren. Je hebt zo rustig gereden, zo intelligent. Je hebt geen zin meer om rustig en intelligent te zijn! Je moet die zilverpijlen voorbij! Racen is iedereen inhalen! Winnen! Volgende keer parkeer je je Red Bull achteruit tegen dat bord met nummer 3 onder het podium! Maximaliseren, Max, maximaliseren.
Lees ook: Horner en Marko prijzen Verstappen: ‘Zijn eerste ronde vandaag was uitzonderlijk intelligent’
Vijf zeges en de titel, zei Marko deze winter. Daarom ben je zo kalm gebleven. Evenwichtig. De rust zelve. Het seizoen begint pas echt in Barcelona. Jaja. Hoe luidde dat oude Formule 1-gezegde ook weer? Als je in Barcelona net niet goed genoeg bent, ben je overal net niet goed genoeg. Zoiets. Je kiezen knarsen over elkaar. Honderden braaf buigende Honda-mannetjes, hun tablets uitpuilend met data, beloften en upgrades, spoken door je hoofd. Vijf zeges.
Weet je wie er vijf keer gewonnen heeft? Dat zilvertuig. Ze hebben niet alleen meer vermogen, ze hebben nu ook het beste chassis en ze begrijpen de banden beter dan wie ook. Zelfs in de langzame bochten zijn ze nu sneller, dus Monaco hebben ze ook in de tas. Je hebt er genoeg van. Maximaliseren, Max. Tel nu maar schapen: een-twee, een-twee, een-twee voor Mercedes.
Lees ook: Weblog: Tijd voor een ‘statement-race’ van Ferrari, heeft Vettel nog het gif in zich?
Zelfs het schaap Bottas wint fluitend races. Even later droom je toch… Over al die mensen langs de baan die voor je juichen, die je steunen. Zij willen hetzelfde als jij! Er voorbij! Je moet er godsamme een keer voorbij! Hoor ze zingen, in de duinen, waar ze hun race krijgen volgend jaar. Ze zingen in Zandvoort over de… zilvervloot. Zwetend schrik je wakker.
Maximaliseren, Max. In de nieuwste editie van FORMULE 1, nu in de winkel of hier te bestellen, vindt je onder meer opiniestukken, achtergrondverhalen en meer over ‘Mercedes versus de rest’.
Maximaliseren, Max. In de nieuwste editie van FORMULE 1, nu in de winkel of hier te bestellen, vindt je onder meer opiniestukken, achtergrondverhalen en meer over ‘Mercedes versus de rest’.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws