Sutton Images
Henk Wagenaar Hummelinck
31 maart 2014
Vanaf dit jaar kunnen coureurs voor de meest bizarre – en vaak onnozele – overtredingen penalty points oplopen. Bij twaalf stuks ben je de pineut, maar het is toch bizar dat de beste coureurs ter wereld als beginnende automobilisten worden behandeld door de nitwits van de wedstrijdleiding?
Bij voorgaande gelegenheden heb ik meermalen geageerd tegen het besluit van de FIA om Formule 1-coureurs als beginnende automobilisten te behandelen. Want zo mag je het huidige strafpuntensysteem wel zien, denk ik. Naar mijn mening is dit volledig ongewenst, omdat de Stewards of the Meeting sowieso al meer dan genoeg middelen hebben om eventuele overtredigen af te straffen. Waarbij ik me steeds weer afvraag hoe het mogelijk is dat de allerbeste coureurs ter wereld er kennelijk mee akkoord gaan dat hun doen en laten wordt beoordeeld door zo’n stelletje nitwits. Ja, ik weet het – er zit ook een ex-Formule 1-coureur tussen de wedstrijdleiders, maar die heeft slechts een adviserende functie. De Chairman van de Stewards of the Meeting neemt de beslissingen.
Vanaf dit jaar kunnen coureurs dus voor de meest bizarre – vaak tamelijk onnozele – overtredingen penalty points oplopen. Bij twaalf stuks ben je de pineut en moet je een hele race toekijken. Laat de reserverijders zich alvast goed voorbereiden, want binnenkort is er voor hen werk aan de winkel! Dat is dan ook gelijk het enige positieve gevolg van deze onzin: zo krijgen deze mensen ook wat te doen.
Bottas viel in Maleisië de ‘eer’ te beurt om de eerste penalty points ooit in ontvangst te nemen. En dat omdat Ricciardo had geklaagd, dat de wat langzaam rijdende Fin hem niet direct voorbij had gelaten. Wordt Ricciardo nu al net zo’n zeurkous als de meeste andere vedetten? Een heel klein beetje gerechtigheid is dan misschien dat Ricciardo zelf na de race nog veel harder door de Stewards werd aangepakt voor diens ‘levensgevaarlijke optreden’ tijdens zijn laatste pit stop, waaraan hij notabene part noch deel had! Een ten-seconds penalty die er verder niet zoveel toe deed, plus een grid demotion van tien plaatsen – dus waarschijnlijk een bij voorbaat verpeste race – in Bahrein. Maar ja, regels zijn regels. En regel 23.12c van de FIA Formula One Sporting Regulations was in het geding, en dan weet je het wel.
En dan de willekeur waarmee die straffen worden uitgedeeld! Veel gevaarlijker dan die nogal onschuldige maar in elk geval onbedoelde unsafe release was namelijk dat diezelfde Ricciardo even later doodgemoedereerd met een nagenoeg losgeraakte en tegen zijn voorband aanlopende voorvleugel het hele circuit rondreed, terwijl we allemaal nog weten (Alonso vorig jaar) wat er kan gebeuren als een auto over zijn eigen voorvleugel struikelt. Het ergste was misschien nog wel, dat iedereen het prima vond! Geen woord van protest van wie dan ook, laat staan van de hooggeachte Stewards of the Meeting. Kan nog wat worden, dit jaar!
Gerelateerd nieuws