Henk Wagenaar Hummelinck
17 maart 2014
Zoals iedere Formule 1-liefhebber hield ik zondagmorgen om zeven uur mijn hart vast, bang dat de Grand Prix van Australië in het honderd zou lopen. Dat zou dan zeker het aanzien van de Formule 1 in de wereld hebben geschaad, terwijl de sport tegenwoordig juist zo graag serieus genomen wil worden.
Ga maar na. Gedurende vele tientallen jaren waren de dure jongens van de FIA in Parijs vergeten dat de autosport in het algemeen en de Formule 1 in het bijzonder een voortrekkersrol in het auto-wereldgebeuren behoren te spelen. Daarom is er geen sport ter wereld met meer bestaansrecht dan de autosport. Maar nu moet dat kennelijk in één klap worden gecompenseerd door alles tegelijk te willen veranderen. Ik heb altijd geleerd dat je bij het afstellen van je race-auto niet meer dan één ding tegelijk moet veranderen. Sleutelen, proefritje maken, weer iets veranderen, weer een proefritje. Wat de FIA voor 2014 van plan was, vroeg dus om moeilijkheden.
Pessimisten (zo weten we inmiddels) voorspelden, dat de start – met zoveel nieuwe spullen aan boord – tot een chaos zou verworden en dat iedere uitrijder automatisch in de punten zou vallen. Nu maakt één zwaluw nog geen zomer, maar voorlopig werd de start géén chaos (wel bijna, waarover verderop meer) en haalden veertien auto’s het einde. Tot zover niets dan lof voor de Formule 1-wereld.
Zwieper
Nu even over die start: Kevin Magnussen maakte na een honderdtal meters totaal onverwacht een gemene zwieper, waarbij hij andere auto’s nét niet aantikte. Hij deed er later tijdens een interview een beetje lacherig over, maar het scheelde maar heel weinig of we hadden een startcrash à la België 1998 meegemaakt. De oorzaak? Om te kunnen voldoen aan de strenge verbruikseisen mogen die nieuwe turbomotoren nog maar heel weinig toeren maken, want veel toeren maken kost nu eenmaal veel benzine. In de praktijk komen de motoren daardoor nauwelijks nog boven de 10.000 omw/min, hoewel 15.000 is toegestaan. Ze moeten het dus niet meer hebben van vermogen bij relatief hoge toerentallen, maar van koppel bij relatief lage toerentallen. Zoals al bij de wintertests was gebleken, blijken Formule 1-auto’s-anno-2014 gemene krengen te zijn, die bocht-uit regelmatig stappen opzij maken als de coureur iets te ongenuanceerd op het gaspedaal gaat staan. Tijdens een start geeft iedereen vanuit stilstand vol gas op het rempunt van de eerste bocht af. Tot dit jaar kon je de auto daarbij naar believen naar links of rechts kwakken, terwijl de achterwielen de voorwielen gewoon bleven volgen. De huidige motoren schijnen ‘onderin’ echter zoveel trekkracht te hebben, dat je de auto als het ware onderuit kan trekken als je te wild aan je stuur draait. Dat is volgens mij wat Magnussen overkwam. En als dat inderdaad zo is, zijn Grand Prix-starts voortaan linke soep – vooral in de regen en vooral op circuits met weinig ‘bewegingsruimte’.
Nu even over die start: Kevin Magnussen maakte na een honderdtal meters totaal onverwacht een gemene zwieper, waarbij hij andere auto’s nét niet aantikte. Hij deed er later tijdens een interview een beetje lacherig over, maar het scheelde maar heel weinig of we hadden een startcrash à la België 1998 meegemaakt. De oorzaak? Om te kunnen voldoen aan de strenge verbruikseisen mogen die nieuwe turbomotoren nog maar heel weinig toeren maken, want veel toeren maken kost nu eenmaal veel benzine. In de praktijk komen de motoren daardoor nauwelijks nog boven de 10.000 omw/min, hoewel 15.000 is toegestaan. Ze moeten het dus niet meer hebben van vermogen bij relatief hoge toerentallen, maar van koppel bij relatief lage toerentallen. Zoals al bij de wintertests was gebleken, blijken Formule 1-auto’s-anno-2014 gemene krengen te zijn, die bocht-uit regelmatig stappen opzij maken als de coureur iets te ongenuanceerd op het gaspedaal gaat staan. Tijdens een start geeft iedereen vanuit stilstand vol gas op het rempunt van de eerste bocht af. Tot dit jaar kon je de auto daarbij naar believen naar links of rechts kwakken, terwijl de achterwielen de voorwielen gewoon bleven volgen. De huidige motoren schijnen ‘onderin’ echter zoveel trekkracht te hebben, dat je de auto als het ware onderuit kan trekken als je te wild aan je stuur draait. Dat is volgens mij wat Magnussen overkwam. En als dat inderdaad zo is, zijn Grand Prix-starts voortaan linke soep – vooral in de regen en vooral op circuits met weinig ‘bewegingsruimte’.
Gerelateerd nieuws
Weblog – Gewoon achteraan parkeren: de oplossing voor F1’s gridstraffen farce?
17 september 2022 10:00 - Nieuws
Alpine’s pijnlijke Piastri-soap: Complexe contracten, nachtelijke tweets en de Ricciardo-vraag
03 augustus 2022 12:00 - Nieuws
Weblog: De nieuwe F1-kalender is ongebreideld ongepast opportunisme ten top
11 november 2020 12:23 - Weblog