Weblog: Over the top
Henk Wagenaar Hummelinck
18 maart 2013
In nummer 2/3 van ‘Formule 1’ wordt beschreven hoe Charlie Whiting de Formule 1 denkt te moeten bestieren. Mooi verhaal, dat wel. Maar mij overviel daarop hetzelfde gevoel van wanhoop dat ik ook heb als ik bijvoorbeeld de ontwikkeling van Formule 1-stuurwielen aanschouw.
Dat wanhoopsgevoel kreeg afgelopen zaterdag extra voeding. Toen las ik namelijk op autosport.com, dat door een telemetrieprobleem de ‘in-cockpit warning lights’ niet zouden werken. Coureurs worden namelijk tegenwoordig niet alleen door vlaggen gewaarschuwd, maar ook door lichtjes op hun draaibare dashboard. Erger nog was deel twee van dit bericht: de wedstrijdleiding zou door dat elektronisch probleem ook niet in staat zijn om vanaf de kant bij alle auto’s de DRS te deactiveren. Dat schijnt nodig te zijn als er ergens een gele vlag wordt gezwaaid, als de safety car in de baan is of als het zicht slecht is.
Mijn geest dwaalde af naar het einde van de jaren tachtig, toen fans vol afschuw begonnen te beseffen dat Formule 1-auto’s regelmatig vanaf de kant werden gemanipuleerd. Zegt u nu niet dat ik spoken zie: het was technisch mogelijk, dus het werd gedaan. Al wordt het uiteraard door alle betrokkenen luidkeels ontkend.
Tegenwoordig is dat dus heel normaal, dat ingrijpen van buitenaf. Die bemoeiallen-langs-de-kant raken er kennelijk zelfs van in de stress, als ze er even niet bij kunnen komen! Ik dacht toen, en denk nog steeds: blijf met je fikken van die auto’s af! Daarin zitten de 22 beste coureurs ter wereld. Ooit eens aan gedacht om hen dit lekker zelf uit te laten zoeken?
Gerelateerd nieuws
Column Robin Frijns: ‘Verstappen kan zó meedoen aan Le Mans, maar ook de snelste zijn?’
15 juni 2024 12:01 - Column
Column Jeroen Bleekemolen: Blamage voor Pérez, zo is hij alsnog snel weg bij Red Bull
10 juni 2024 08:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Emotionele zege keerpunt Leclerc, maar titel is brug te ver
27 mei 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen