Neuspunt
Al in een vroeg stadium werden de regelmakers gewaarschuwd dat de nieuwe auto’s er redelijk idioot zouden gaan uitzien met de versgereglementeerde neuspunt. Deze mag nu immers nog maar 185 millimeter boven de reference plane uitsteken, terwijl er toch nog steeds zoveel mogelijk rijwind onderdoor moet worden gestuurd om de diffusor te kunnen laten functioneren. Dat gebeurde dus ook.
Puntenrijbewijs
Een puntenrijbewijs voor de 24 beste coureurs ter wereld, hoe verzin je het? Bij 12 strafpunten binnen 12 maanden zijn mannen als Alonso of Rosberg de klos, net als de eerste de beste beginnende automobilist. En dan nog iets. De coureurs zullen op hun rijgedrag worden beoordeeld door Stewards of the Meeting, die veelal nog nooit van hun leven in een race-auto hebben gezeten.
Dubbele WK-punten bij de laatste race
Hiermee zal Red Bull momenteel geen problemen hebben! Manipulatie van de hoogste plank – niet verbazingwekkend, als je weet dat de bedenker van dit gedrocht niemand minder dan Bernie Ecclestone is. Ik heb over dit onderwerp nog geen enkel positief commentaar vernomen, behalve dan van de bedenker.
Poleposition
Er komt een nieuwe trofee voor de coureur die de meeste poles in het seizoen heeft gereden. Net als bij een fair-play cup bij het profvoetbal kan ik me niet voorstellen dat een Formule 1-coureur op zo’n beker zit te wachten. Als je de poleposition belangrijk en interessant wilt maken, verzin dan een beloning die de moeite waard is. Een WK-punt of zo.
Vrijdagtrainingen
Teams krijgen per auto voor het eerste halve uur een extra set banden op vrijdagmorgen om vroege betalende toeschouwers toch nog een klein beetje waar voor hun geld te geven. Voorwaar een loffelijk streven. Maar waarom wil de FIA niet gewoon alle teams verplichten om Justin Bieber-achtig gedrag achterwege te laten en gewoon hun kunstje voor het hooggeëerd publiek te doen? Scheelt de FIA ook nog een beker …
Kleine overtredingen
In de normale wereld moet de hoogte van een straf gerelateerd zijn aan de ernst van de overtreding. De FIA vond het echter nodig om in de reglementen op te nemen, dat alleen de Race Director volgens zijn subjectieve waarneming mag handelen. Dit impliceert dat Stewards of the Meeting vooralsnog geen strobreed in de weg zal worden gelegd bij het opleggen van veelal overdreven zware – en wat erger is: discutabele – straffen.