Zo kennen we al jaren het verschijnsel van de arrogante regelmakers, die de wensen van het (betalende) publiek negeren. We hebben nu twee jaar keer achtereen meegemaakt dat hun nieuwe regels (ondanks waarschuwingen van insiders) leidden tot steeds afzichtelijker ogende Formule 1-auto’s. En dan tóch keihard doorzetten hè!
De meest gehate officials op het circuit zijn ongetwijfeld de zogeheten Stewards of the Meeting. Bemoeials, die zonder enige race-ervaring de beste coureurs ter wereld als schooljongens op[ tenenkrommende wijze betuttelen – tot op het punt dat die wereldsterren nauwelijks nog een vin durven te verroeren uit angst om te worden onthaald op (schijnbaar willekeurig uitgedeelde) drivethroughpenalties, five-seconds penalties of grid penalties.
En zelfs dat zou misschien nog te slikken zijn, als het consequent en met enig beleid zou gebeuren. Maar wat hebben we in Engeland aan officiële terreur mogen meemaken (met dank aan werkelijk schitterende on-board-televisiebeelden)? Ik noem Vettel, die in de eerste ronde volkomen onnodig en ongestraft met Hamilton gaat zitten wheelbangen, vermoedelijk uit (overigens begrijpelijke) frustratie over zijn waardeloze Renault-motor.
Ik noem Chilton, die straf krijgt omdat hij na de rode vlag de pit lane inreed in plaats van op de baan halt te houden. Alonso wiens race wordt verpest omdat hij bij de herstart een halve wagenlengte te ver naar voren stond (en waarom dan daarvoor een five-second penalty gegeven en geen drive-through?). En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Door de wol geverfde Formule 1-rijders worden behandeld als losgeslagen Formule 3-blagen. Het valt me sowieso op dat vooral de kleintjes onder hen hard worden aangepakt. En dan te bedenken, dat de Stewards een paar weken geleden nog hadden beloofd om wat genuanceerder met overtreders om te gaan. Hoe durven ze?
Tijdens de rodevlagpauze was er op de BBC een prima interview met Niki Lauda die – met Eddie Jordan acterend als de advocaat van de duivel – klaagde dat de hervatting van de race veel te lang op zich liet wachten. Gelijk heeft hij! Op de dag dat autosport helemaal zonder risico’s is, zal er geen kip meer naar de Formule 1 kijken. Laat bangige race-organisatoren dan ook vooral niet gaan proberen om alles zo veilig mogelijk op te lossen. Dan genereer je alleen maar andere gevaren (bijvoorbeeld een verhoogde kans op regen) – om maar niet te spreken over het ongemak waarmee het niet-al-te-hooggeëerde publiek dan wordt opgescheept.
Aan de pluskant nog dit: wat een schitterende demo van Massa, die bij 300 km/h zijn Williams achteloos achterstevoren zette! De manier waarop hij bij 300 km/h de crashende Ferrari van Raikkonen grotendeels ontweek was om in te lijsten!