Eén ding is zeker: de F1-ontwerpers zouden binnen de kortste keren met de meest ingenieuze vondsten komen. Kijk maar naar het verleden van de sport, toen de technici aanzienlijk meer speelruimte hadden dan nu. Zeswielers, dubbele chassis, turbines die de lucht onder de wagenbodem weg zogen (zie foto bovenaan), bolides met W-12 motoren… Je kunt het zo gek niet bedenken, of het heeft op enig moment over de Grand Prix-circuits rondgereden. En zelfs de afgelopen jaren, in een tijd waarin de auto’s steeds meer op elkaar zijn gaan lijken, toonden de designers nog geregeld hun inventiviteit. Denk aan de dubbele diffuser van Brawn of de F-duct van McLaren. Laat er dus geen twijfel over bestaan dat F1-ontwerpers álle ruimte gebruiken die ze van de reglementen krijgen – en nog een beetje meer. Honda liet in 2006 al een klein beetje zien wat er gebeurt als je de regels negeert. De Japanners namen een BAR 007 uit 2015 (met V10-krachtbron), haalden de achtervleugel eraf voor extra stroomlijning en zetten de wagen op de zoutvlakte van Bonneville in de VS. De ultraslanke BAR haalde de 400 kilometer per uur. Futuristisch racemonster
Het mooiste what if-experiment komt op naam van Red Bull. Voor de PlayStation-game Gran Turismo 5 mocht hoofdontwerper Adrian Newey de Formule 1-auto uit zijn dromen ontwerpen. Het werd de X2010, een futuristisch racemonster met cockpitkap, bedekte wielen, bijna 1.500 pk, een gewicht van nauwelijks 550 kilo én natuurlijk zo’n bizarre turbine achterop. De prestaties van de X2010 logen er niet om. Neweys digitale droomwagen haalde op het rechte eind de 500 km/h. De snelle bochten nam hij makkelijk met ruim 300 op de teller. Sebastian Vettel probeerde de wagen uit en reed prompt 20 seconden af van het F1-ronderecord op Suzuka. Hier stuurt Vettel de X2010 over de Nürburgring:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."