Afgelopen vrijdag maakte Williams bekend in de eerste helft van 2014 een verlies te hebben geleden van 25 miljoen euro. Toch is er volgens het team geen vuiltje aan de lucht – de rode cijfers zijn een logisch gevolg van investeringen om de raceprestaties te verbeteren.

Mike O’Driscoll, CEO van Williams, vertelt dat de teamdirectie eind 2013 besloot dat het na tien jaar verval genoeg was geweest. “We hadden eind vorig jaar twee opties. We konden zuinig zijn en zo proberen langzaam uit het dal te klauteren, en dat had denk ons denk ik uiteindelijk de das om gedaan. Maar we konden ook op een verstandige manier investeren.”

Waar Williams tien jaar geleden nog één van de grootste budgetten had, met een fabrieksdeal met BMW en grote sponsoren als HP, zag de situatie er deze winter een stuk minder florissant uit. Het team moest 10 miljoen euro meer gaan betalen voor de Mercedesmotoren dan voor de Renaults van het vorige seizoen, en ook Pastor Maldonado’s Venezolaanse oliecenten waren weggevallen.

De goede resultaten die Williams tot nu toe dit seizoen boekte, hebben de equipe goede hoop gegeven op een ommekeer in de financiële situatie. O’Driscoll: “Toen we als directie vorig jaar op de resetknop drukten, wisten we dat daar kosten aan verbonden waren. Nu zien we dat onze investeringen in mensen, technologie en marketing hun vruchten af gaan werpen. We zien het resultaat op de baan, en dat is het beste visitekaartje dat we af kunnen geven.”

De vierde plaats in het constructeurskampioenschap die Williams nu bezet, zou de Engelsen aan het einde van het seizoen 17 miljoen euro extra aan commerciële rechten opleveren. Daarnaast valt te verwachten dat wanneer de bolides uit Grove goed blijven presteren, er zich vanzelf nieuwe sponsoren zullen melden.