De cultuur en spirit binnen het team zijn Mercedes’ belangrijkste wapens, denkt teambaas Toto Wolff. Dat iets meer tastbaars als de betrouwbaarheid ook goed is, is daarnaast ook cruciaal.
Mercedes heeft met de W13 niet bepaald de beste bolide uit haar rijke historie gebouwd, maar nu het porpoising (het stuiteren van de auto) wat minder problematisch lijkt, begint het steeds beter te presteren. En dat terwijl Mercedes ook in het begin van het seizoen al aardig wat punten heeft meegepakt door te leunen op de wél zeer goede betrouwbaarheid. Zo zijn er dus toch redenen om positief te zijn voor Wolff.
“De betrouwbaarheid is inderdaad heel goed”, wordt Wolff geciteerd door GPFans, al klopt de Oostenrijker dat gelijk af: “Ik hoop niet dat ik nu een uitvalbeurt op ons heb afgeroepen.” Op basis van de twaalf races tot op heden, hoeft Wolff daar niet heel bang voor te zijn. Lewis Hamilton is dit jaar nog niet uitgevallen en George Russell maar één keer, maar dat kwam door een startbotsing.
Kwestie van cultuur
Mercedes’ grootste kracht, zo stelt Wolff echter, is ‘de cultuur die binnen het team bestaat’. Vooral wat betreft het omgaan met pech en tegenslag. “We blijven altijd met de juiste mindset en spirit werken, zelfs als het moeilijk is. Dat geldt ook voor onze coureurs. Zij maken zelden fouten en persen al het mogelijke uit onze auto.”
W13 verbeteren
Die auto, de eerdergenoemde W13, moet natuurlijk nog wel verder verbeterd worden. Mercedes werkt hier ook hard aan, met Wolff die aanstipt dat vooral ‘de kwalificatie en openingsfase van de races’ beter moeten. Volgens de technische topman Andrew Shovlin kan Mercedes steeds meer aan de performance werken, nu de grootste problemen qua porpoising zijn opgelost.