Pirelli heeft bevestigd dat het de zachte en harde compound meeneemt naar Silverstone. De mediumbanden, die in Valencia debuteerden, worden dus weer even opgeborgen.

 

Er was sprake van dat Pirelli voor een combinatie van medium en hard zou kiezen. De bandenfabrikant houdt het echter bij de zachte. Ondanks de wetenschap dat de duurzaamheid van deze bandensoort op het randje zit en de teams een extra onzekere factor hebben in de vorm met de nieuwe regels voor het gebruik van de motorsoftware.

De aanwezigheid van de zachte banden is goed nieuws voor Ferrari. Een combinatie van medium en hard zou een nachtmerrie zijn voor dat team. Het gebruik van de harde banden, in plaats van soft en medium, is op zijn beurt een voordeel voor Red Bull.

“Silverstone is een van de zwaarste circuits van het jaar”, zegt Pirelli-chef Paul Hembery. “Groot-Brittannië kent ook wisselvallig weer. Deze week was het dertig graden Celsius, maar nu is het er nog maar vijftien graden. Voor ons is de grootste uitdaging om banden te leveren die geschikt zijn voor verschillende omstandigheden. Met de zachte banden kunnen we het beter doen in koele condities.”

Hembery benadrukt dat Pirelli onpartijdig is. “Er wordt gezegd dat het inzetten van de harde compound teams bevoordeeld die over veel downforce beschikken”, zegt Hembery. “Dat kan zo zijn, maar wij kijken naar onze eigen belangen. In het geval van Silverstone bieden de harde banden ons een back-up, zodat we niet in de problemen komen met ons product.”

In Duitsland krijgen de teams de beschikking over de zachte en de medium banden, terwijl in Hongarije de combinatie van superzachte en zachte banden terugkeert.