Terwijl de toekomst van de Dutch Grand Prix in Zandvoort er zonnig uitziet, staat die van de Belgische Grote Prijs op Spa-Francorchamps op de tocht. Aan het schitterende circuit of de historie ligt het niet, stellen ze ook in Zandvoort: “Maar de Formule 1 wil niet langer maar één dag anderhalf uur televisie maken; zij willen drie dagen lang schitterende tv.”
Daar komt natuurlijk nog bij wat een beetje Grand Prix tegenwoordig als event heeft te bieden. Van grote, aansprekende artiesten die optreden tot halve pretparken net buiten de paddockpoorten. Een circuit moet in de moderne Formule 1 een evenemententerrein zijn waar je een driedaags festival kan houden, niet langer ‘gewoon’ een mooie combinatie van bochten en rechte stukken.
Zandvoort, zo durft CEO Robert van Overdijk hardop uit te spreken in gesprek met FORMULE 1 Magazine, geldt wat dat betreft als ‘benchmark‘, een toonaangevende graadmeter. “Vooral als je het over fan engagement hebt.” Het is een manier waarop CM.com Circuit Zandvoort, in het kleine duindorp met nog geen twintigduizend inwoners, zich onderscheidt. “Want de Formule 1 kan uit iedere wereldstad kiezen.”
Tv- en fan-engagement
Een wereldstad valt ook het Belgische Spa niet bepaald te noemen, maar tussen de Grand Prix in Zandvoort en die in het driehonderd kilometer zuidelijker gelegen Spa-Francorchamps bestaat toch een wereld van verschil. De Belgische race heeft zich qua entertainment en engagement buiten de baan nooit onderscheiden. In 2023 is er met wat geluk misschien nog nét een plekje op de kalender, maar daarna…
Lees ook: Verstappen zou verdwijnen Spa ‘heel jammer’ vinden: ‘Mijn favoriete circuit’
“Dat heeft niks met die baan of de historie te maken”, zegt Van Overdijk over de penibele situatie waar Spa in zit, “want dat staat allemaal buiten kijf. Het heeft er denk ik mee te maken dat je moet blijven innoveren met je evenement. En dat geldt denk ik ook voor Spanje en de Italiaanse races. Want nogmaals: FOM wil niet één dag anderhalf uur televisie maken; zij willen drie dagen lang schitterende tv.”
Eigen invulling
Behalve Van Overdijk zou ook prins Bernhard van Oranje, eigenaar van CM.com Circuit Zandvoort, het aan het hart gaan als de zuiderburen hun Grand Prix verliezen. “Ik vind Spa namelijk een fantastisch circuit en ik hoop ook dat het op de kalender blijft.” Maar: “Het is wel zo dat daar, organisatorisch gezien, op sommige vlakken wat moet veranderen om voor de fans te zorgen dat ze dezelfde beleving krijgen.”
Van Oranje wijst hierbij ook naar de veranderende wensen en eisen én de expansiedrift van de Formule 1-organisatie. “Het is natuurlijk een marketing gerelateerde sport.” Als klein land – lees: Nederland of België – moet je dus ‘andere dingen ter tafel brengen’ om op de kalender te blijven dan louter exposure en een mooi circuit. “En het is aan ieder circuit om daar een eigen invulling aan te geven.”
In de Dutch GP Special van FORMULE 1 Magazine lees je de volledige interviews met prins Bernhard van Oranje en CM.com Circuit Zandvoort CEO Robert van Overdijk. De Dutch GP Special is vanaf 4 augustus in de winkel te koop – en hieronder (alvast) te bestellen. Verzending binnen Nederland is gratis.