 
        
        
                            Vincent Sondermeijer
                            
                    22 november 2014
                                        
    
    
            
                        
    
    
    
            Als Lotus van tevoren hoopte op het Yas Marina-circuit voor een verrassing te zorgen, dan zal het team daarvoor na de kwalificatie alle zeilen bij moeten zetten. Pastor Maldonado en Romain Grosjean strandden in Q1.
        
    
    
            
        
                    
    
    
            Voor Grosjean was de kwalificatie bij voorbaat al een hopeloze missie, want nadat de Fransman op vrijdag voor de zesde keer een aantal componenten van zijn Renault-motor wisselde kreeg hij een gridstraf van twintig plaatsen aan zijn broek. Grosjean trainde zaterdagmiddag naar de zestiende plaats, wat betekent dat hij de rest van zijn straf uit zal moeten zitten in de vorm van een drive through-penalty tijdens de race.
        
    
    
            
        
    
                    
    
            Het wordt morgen dus niet makkelijk, weet de Lotus-coureur: “Ik moet achteraan beginnen en krijg een drive-through, maar zo begon mijn seizoen ook”, denkt Grosjean terug aan de voor hem al evenmin florissant verlopen Grand Prix van Australië. Maar hij geeft de hoop nog niet op: “Het is een lange race en je weet nooit wat er gebeurt. Laten we hopen op een optimaal resultaat.”
        
    
    
            
        
    
    
            Maldonado
        
    
    
            
        
    
    
            In de andere Lotus reed Pastor Maldonado naar de achttiende plek, maar door de straf van zijn teamgenoot begint hij de race een plekje hoger. “Het was moeilijk om de voorbanden op temperatuur te krijgen, zodat ze telkens blokkeerden. Dat was funest voor mijn rondetijden”, verklaart Maldonado zijn tegenvallende kwalificatie.
        
    
    
            
        
    
    
            “We verwachtten hier toch al niet erg competitief te zijn”, vervolgt de Venezolaan. “Het circuit heeft een aparte combinatie van langzame bochten en lange rechte stukken, wat onze auto niet goed ligt.” Een goede strategie is heel belangrijk tijdens de race, voorspelt Maldonado tot slot. “Als het goed is hebben wij de bandenslijtage beter onder controle dan de concurrentie, zodat we wat plekken goed kunnen maken.”
        
    
    
            
                    
                
            
            
            Gerelateerd nieuws
 
             
            Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
 
            